Aby naše firmy uspěly nejen na jednotném trhu Evropské unie, ale i na světových obchodních kolbištích, musí být konkurenceschopné. Jedním z důležitých předpokladů konkurenceschopnosti je kvalita, a to nejen hotových výrobků, ale celé firmy, systémů jejího řízení, výrobních procesů, přístupu k vlastním zaměstnancům i zákazníkům, životnímu prostředí, bezprostřednímu okolí apod. Který podnik ve všech těchto sférách uspěje, má naději na získání Národní ceny ČR za jakost, popřípadě obdobné ceny evropské.
O letošní českou cenu se podělil svorně Eurotel Praha a T–Mobile CR. Do finále soutěže se dostala potravinářská firma Eurest. Slavnostní předání — stejně jako mezinárodní konference o jakosti — proběhly v uplynulém týdnu označeném jako týden jakosti. Tradičně se za měsíc jakosti považuje celý listopad.
"Protože kvalita bolí," odpověděl na dotaz Zemědělce, proč šlo letos do soutěže o Národní cenu ČR za jakost jen sedm firem, a z nich do finále postoupilo jen sedm subjektů, Pavel Ryšánek, který stojí v čele Národního informačního střediska pro podporu jakosti. Jak vysvětlil, zatímco certifikáty ISO představují jen základní úroveň — v jeho přirovnání je to jako pořídit si řidičský průkaz a začít jezdit, zmíněná cena je již závodní formulí jedna. Zatím je proto u nás podle něj jen velmi málo firem, které se na tuto cestu vydaly. Daleko více je těch, které v uplynulých letech získaly certifikát ISO 9000, popřípadě ISO 14 000. Zatímco v první vlně certifikací mezi roky 1991 až 1998 dostalo certifikát ISO 9000 jen asi tisíc organizací, v roce 2000 jich bylo celkem již čtyřikrát tolik a do vstupu do Evropské unie bylo subjektů, které v tomto procesu uspěly, dohromady více než deset tisíc. Podle ekologicky zaměřeného ISO 14 000 se začalo certifikovat až o sedm let později. I to je důvodem, proč dnes má tento certifikát jen asi 600 firem. Mezi subjekty, které prošly náročným postupem hodnocení podle norem ISO, je i je nemálo potravinářských podniků. Stále se zvyšuje i počet zemědělských subjektů, které cítí potřebu si tento certifikát opatřit. Někdy je důvodem i tlak odběratelů jejich produkce. Zatímco dříve bylo pro firmy důležité hlavně mít na stěně zarámovaný certifikát, dnes již stále narůstá spíš zájem naučit se nové systémy a procesy. které opravdu vedou ke kvalitě. "Zarámovaný certifikát na zdi je pro návštěvy, fungující systém řízení, zavedení nových metod a pořádku ve firmě je pro její pracovníky," vysvětlil Pavel Richter, výrobní ředitel firmy JT international.