Češi pijí víno častěji než v minulosti a jsou ochotni připlatit si za kvalitní víno. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu spotřebitelského chování, který si nechal zpracovat Vinařský fond. Průzkum také potvrdil jasnou preferenci moravských a českých vín. Spotřebitelé tuzemským vínům dávají přednost kvůli lepší chuti a kvalitě. Mezi konzumenty také přibývá žen.
Víno si u nás oblíbily tři čtvrtiny dospělé populace, což je dlouhodobě poměrně stabilní ukazatel. Vyvíjí se vnímání kvality vína. Stále více Čechů dokáže ocenit kvalitní víno, což se projevuje v ochotě utratit více peněz za skutečně dobré víno. Oproti roku 2012 vzrostla průměrná měsíční útrata za víno o 65 korun na 379 Kč. Za láhev pro vlastní spotřebu jsou obyvatelé ČR ochotni vydat z peněženek až 155 Kč, což je ve srovnání s rokem 2012 o 33 Kč více. Jako dárek kupují Češi vína průměrně až za 229 Kč. Měsíční útratu za víno nezvyšuje jen výběr dražších vín, víno se pije i častěji, což uvedla třetina dotázaných. Od roku 2012 také ubylo konzumentů, kteří si na jedno posezení nedají více než dvě deci vína, a naopak mírně narůstá počet těch, kteří si dopřejí od tří deci až po celou láhev. Průměrně za týden Češi vypijí 0,53 litru vína, a to nejčastěji ve večerních hodinách.
Ruku v ruce s větší preferencí kvalitních vín jde i znalost značky Vína z Moravy, vína z Čech. Značku zná už 78 procent konzumentů vína, což je oproti roku 2012 o osm procent více. Z bílých vín je aktuálně nejpopulárnější Pálava. Za ní následuje Rulandské šedé, Chardonnay, Sauvignon nebo Tramín červený. Z červených vín mají Češi nejraději Modrý Portugal, Frankovku a Svatovavřinecké.*