Podle odhaduj analytické společnosti Mag Consulting letos navštíví české pivovary asi 350 tisíc zahraničních turistů, tedy zhruba stejně jako loni. Jejich hlavním cílem je sice Plzeňský Prazdroj a jeho Pivovarnické muzeum, ale velký zájem je o Staropramen nebo Budvar.
Pivo je podle různých průzkumů kromě návštěvy historických památek a kulturních akcí druhým nejvýznamnějším důvodem návštěvy ČR. Například Plzeňský Prazdroj je nejnavštěvovanější turistickou atrakcí v Plzeňském kraji.
Cestování za pivem patří do oblasti zážitkové turistiky. V pivovarech se návštěvníkům předvádí proces výroby piva spojený s jeho ochutnávkou; turisté většinou také oceňují možnost zakoupení pivních suvenýrů. Kromě velkých pivovarů, které kromě prohlídkových tras nabízejí například také virtuální výlety do minulosti piva, se tomuto druhu turistiky věnují i malé pivovary rodinného typu.
Turistické návštěvy pivovarů jsou účinnou reklamou. Pivovary proto stále rozšiřují aktivity, jimiž chtějí domácí i zahraniční cestovatele přilákat. Například rodinný pivovar Chodovar zprovoznil zatím jediné pivní lázně v ČR, kde se návštěvník může vykoupat v pivu. Pivovary se také podílejí na budování cyklostezek a turistických tras, většinou s pivní tematikou.