Počet českých a moravských vinařských firem, které prodávají své produkty v obchodních řetězcích, v posledních letech roste. Podle předsedy Vinařského fondu Jaroslava Machovce už to není jen pár firem, ale je jich už téměř dvacet. Důvodem je mimo jiné změna chování zákazníků, kteří jsou náročnější a chtějí mít v řetězcích větší výběr.
"Lidé chodí do nákupních center a dívají se kolem sebe. Před osmi lety se mluvilo, že je tu z hlediska vinařů místo pouze pro pár vyvolených společností - to už dnes není pravda," uvedl Machovec. Zákazníci se podle něj začali chovat jinak, chtějí tuzemské produkty, sledují, co je napsané na obalu. Řetězce pak tlačí do popředí tuzemské národní symboly a představují svoje prodejní místa jako ta, kde se tuzemské výrobky seženou. Vstup do řetězců není podle Machovce pro vinaře ztrátový, i když na jiných prodejních místech zřejmě mají větší marže. "Pro vinaře je to další prodejní místo. Mnohé řetězce mají speciální části - vinotéky, kde nabízí další druhy vín. Chtěly by širší sortiment, protože zákazník je dnes náročnější," uvedl Machovec. Tradičně do řetězců dodávají velké firmy, jako Vinium z Velkých Pavlovic nebo Bohemia sekt. Vinium v řetězcích prodá 65 procent své produkce. Dodává do Globusu, Kauflandu, Aholdu, Makra, Teska, Penny nebo sítě Billa. "Za posledních několik let se řetězce vedle levných vín, kterými je trh zaplaven, specializují také na vína moravská, kvalitnější - právě tyto Vinium do řetězců dodává. Není výjimkou v řetězcích, že si vytváří specializované koutky s vínem, kde je pro zákazníky přítomen sommelier," uvedla obchodní ředitelka Vinia Ladislava Antálková.*