Spotřeba biopotravin v České republice v roce 2008 dosáhla 1,8 miliardy korun, což je nárůst o 510 milionů korun, a tedy 40 procent oproti roku 2007. Od roku 2005 se obrat s biopotravinami v České republice zvýšil více než 3,5krát. Průměrná spotřeba na osobu v roce 2008 činila 176 korun (+39 % oproti roku 2007) a biopotraviny se na celkové spotřebě potravin a nápojů podílely 0,75 % (+36 % oproti roku 2007).
Podíl biopotravin z dovozu na celkové spotřebě v roce 2008 zastavil v minulosti stoupající tendenci a klesl o 5 % na 57 %. Podíl v České republice vyrobených biopotravin tak dosáhl 43 %. Je to obrat dobrým směrem. Ukazuje se, že jak spotřebitelé, tak maloobchodníci začínají dávat přednost českým a regionálním biopotravinám. V letech 2006 a 2007 dosáhl meziroční nárůst objemu dovozu biopotravin 55 %, respektive 88 %, zatímco v roce 2008 vzrostl „jen“ o 28 %. Naproti tomu nárůst v České republice vyrobených biopotravin v letech 2006 a 2007 stoupl meziročně o 42 %, respektive 47 %, ale vloni již vyletěl o 58 %.
Pohled na jednotlivé marketingové kanály pro biopotraviny v roce 2008 dává jednoznačný obrázek: výrazně roste podíl nadnárodních maloobchodních řetězců na úkor všech ostatních prodejních míst s výjimkou gastronomie.
Nejvíce biopotravin, přesně za 1332 mil. Kč (+ 461 mil. Kč oproti roku 2007), nakoupili vloni čeští spotřebitelé v supermarketech, hypermarketech a drogistických řetězcích. Maloobchodní řetězce tedy měly vloni podíl na trhu 74 %, o 6,5 % více než v roce 2007.
V prodejnách zdravé výživy a biopotravin utratili Češi vloni 324 mil. Kč (+ 34 mil. Kč oproti roku 2007). „Speciálky“ měly tedy vloni druhý největší podíl na trhu, a to 18 %, o 4,5 % méně než v roce 2007. Obrat v prodejnách zdravé výživy a bioprodejnách vloni vzrostl jen o 11 % a výrazně zaostal za růstem celého trhu.
Třetím největším prodejním místem jsou lékárny. Vloni se v nich prodalo biopotravin za 72 mil. Kč (+8 mil. Kč oproti roku 2007), což dává lékárnám podíl 4 % (–1 %) na celkovém obratu. I tento prodejní kanál rostl podstatně pomaleji než celý trh, jen o 12 %.
V nezávislých prodejnách potravin se vloni prodalo biopotravin za 36 milionů Kč (+4 mil. Kč oproti roku 2007), což je podíl 2 % na celkovém trhu (–1 % oproti roku 2007).
Přibližně za 25 mil. Kč se prodá biopotravin přímo na farmách či tržištích, což přímému marketingu ekologických zemědělců dává podíl na celkovém trhu ve výši 1,4 % (–0,6 % oproti roku 2007).
Výrazně vloni vzrostl obrat s biopotravinami v gastronomických provozovnách, a to o celých 66 %, z 6,5 mil. Kč v roce 2007 na téměř 11 mil. Kč. Podíl tohoto prodejního místa tak vloni dosáhl 0,6 %.
Výrobců biopotravin přibývá
V roce 2008 se zvýšil počet registrovaných výrobců biopotravin z loňských 253 na 429, což znamená nárůst o 176 výrobců (69,6 %).
Podle sídla je nejvíce výrobců biopotravin registrováno v kraji Jihomoravském (101), v Praze (49) a Středočeském kraji (47). Naopak nejméně jsou výrobci zastoupeni v kraji Karlovarském (10) a Libereckém (16).
Fakt, že se v loňském roce výrazně navýšil počet českých výrobců biopotravin, je jistě velmi pozitivní. Do výroby biopotravin se pouští nejen „biospecialisté“, ale také velké potravinářské firmy. Velmi razantně se rozvíjí segment biopečiva (United Bakeries, Penam), přibývá výrobců mléčných a masných biovýrobků a potěšitelný je jistě vstup na biotrh dnes již nikoli české potravinářské firmy Hamé.
V žádném případě ovšem nebude platit, že jakákoli varianta stávajícího konvenčního výrobku v biokvalitě má zaručený úspěch, i kdyby jej na trh uváděla sebeznámější značka. Zákazníci nechtějí biovariace, chtějí opravdové, originální biopotraviny, zosobňující v sobě hodnoty zdraví, čisté přírody, férovosti a udržitelnosti.
V uplynulém roce se na českém trhu objevila řada novinek, zejména z kategorií pečivo, maso a výrobky z masa a mléko a výrobky z mléka. Jejich přehled je uveden v tabulce níže. Noví výrobci, registrovaní již v roce 2007, vloni konečně na trh vrhli své biopotraviny. Dočkali jsme se tedy několika výrobků v kategorii uzenin, mléčných výrobků, zejména sýrů, trvanlivého i čerstvého biopečiva.
Faremní zpracování a výroba
Podle informací ministerstva zemědělství faremní zpracování bioproduktů provádí přibližně 100 ekologických farem, což jsou necelá čtyři procenta z aktuálního počtu ekologických zemědělců. Jedná se především o tyto druhy zpracování a výroby:
Porážka, bourání a balení masa (13), balení čajů, bylin a koření (11), zpracování a balení ovoce a zeleniny a brambor (12), výroba mlékárenkých výrobků a sýrů (19), zpracování ovoce, výroba ovocných šťáv (7), třídění a balení vajec (2), zpracování hroznů a výroba vína (31), zpracování, balení medu a včelařských produktů (3) a výroba pekárenských a cukrářských výrobků (1).
Export biopotravin
V roce 2008 vyvezli čeští výrobci biopotraviny do zahraničí přibližně za 145 mil Kč, což je nárůst oproti roku 2007 o 45 %. Zdaleka největší částí se na tomto obratu podílí firma Sluneční brána, výrobce čajů a koření, dále obchodní společnost PRO-BIO, Racio, LL, spol. s r. o., a Olma. Vývoz směřuje především na Slovensko a do dalších východoevropských zemí.
Export bioproduktů
Od vstupu České republiky do EU se neeviduje vývoz ani dovoz ze zemí Evropské unie. Proto je poměrně těžké odhadnout, jaký objem českých bioproduktů je exportován.
Z bioproduktů se vyváží nejvíce obilí a zástavový skot, z některých příhraničních oblastí i biomléko. Odborníci odhadují, že přibližně 30 až 50 % potravinářského obilí a 25 % krmného obilí se vyváží do zahraničí. Při produkci 30 500 tun obilí v roce 2008 a 30% vývozu přibližně za 7000 Kč/t by celkový vývoz bioobilí dosáhl vloni okolo 71 milionů Kč.
Na vývoz jde odhadem až 3000 kusů skotu, což při ceně 15 000 Kč za kus dělá asi 45 milionů korun.
Celkem čeští biofarmáři za export bioproduktů utrží mezi 130 až 150 miliony korun.
Import biopotravin
Růst podílu biopotravin z dovozu na celkovém objemu prodejů biopotravin se vloni zastavil a meziročně poklesl o 5 %, z 62 % na 57 %. Do České republiky se vloni dovezlo biopotravin za 1,026 mld. Kč, což je o 28 % více než v roce 2007. Za stejné období se v ČR prodalo biopotravin za 0,774 mld. Kč, což ale bylo o 58 % více než v roce 2007.
Nejrychleji rostoucí kategorií biopotravin bylo vloni Pečivo
Kategorie Zpracované biopotraviny sice vloni snížila svůj podíl o 3,5 %, nicméně zůstává s podílem 44 % nadále největší produktovou kategorií v oblasti biopotravin na českém trhu. Kategorie Mléko a mléčné výrobky obsadila druhou příčku s podílem 22,5 %, o 1,5 % více než v roce 2007. Kategorie Nápoje drží třetí příčku s podílem 11 % (+0,5 %), Obilniny, luštěniny a ořechy společně s Ovocem a zeleninou čtvrtou (6 %), Maso a masné výrobky pátou s podílem 5,5 %, Pečivo zaujímá se 4 % šesté místo a nejmenší kategorií zůstává kategorie Byliny a koření s 1% podílem.
Nejrychleji rostoucí kategorií v roce 2008 byla kategorie Pečivo, jejíž finanční objem vzrostl oproti roku 2007 o 324 %. Zároveň tato kategorie vloni nejvíce zvýšila svůj podíl na celkové spotřebě, z 1,5 % v roce 2007 na 4 %. Také kategorie Ovoce a zelenina vloni výrazně zvýšila svůj finanční objem, z 69 na 111 milionů korun, tedy o 61 %.
Kategorie s největším zastoupením biopotravin českého původu je Pečivo (96 %), další kategorií s nejvyšším zastoupením domácích bioproduktů je kategorie Maso a masné výrobky (87 %), Mléko a mléčné výrobky a Zpracované biopotraviny mají shodně 57 %. Ostatní kategorie již mají méně než poloviční zastoupení domácích surovin.
Spotřebitelé biopotravin
Již druhý rok bylo v rámci projektu Shopping Monitor 2009 společnosti INCOMA GfK zařazeno dotazování týkající se spotřeby biopotravin. Přinášíme jeho shrnutí spolu s porovnáním let 2008 a 2009. Samotný projekt Shopping Monitor poskytuje informace o názorech spotřebitelů. Jeho cílem je sledování vybraných charakteristik nákupního chování české populace, se zvláštním zaměřením na zjištění současných nákupních zvyklostí, spokojenosti obyvatelstva s nákupními podmínkami, spotřebitelských preferencí při výběru nákupního místa a míry důležitosti faktorů ovlivňujících rozhodnutí o výběru nákupního místa.
Z výsledků ročenky Shopping Monitor 2009 vyplývá, že biopotraviny zná přes 87 % domácností (údaj je téměř identický s rokem předešlým). Nakupuje je 30 % domácností, přičemž pravidelně je nakupuje necelých 5 % respondentů.
Pokud chcete oslovit ty zákazníky, kteří biopotraviny nakupují nadprůměrně, pak to jsou vysokoškoláci či středoškoláci s maturitou, respondenti mezi 30 a 39 lety a dále domácnosti s alespoň jedním dítětem mladším 14 let. Mají měsíční čistý příjem na domácnost vyšší než 25 tis. Kč a bydlí v Praze, nebo naopak v malé obci s 1 – 4,99 tis. obyvateli. Oproti celému vzorku nakupují biopotraviny více zákazníci s hlavním nákupním místem hypermarket.
V porovnání s loňským rokem se profil těchto domácností více přiblížil celému vzorku českých domácností.
Zdroj: ročenka Český trh s biopotravinami 2009, autor: Mgr. Tomáš Václavík – Green marketing
Klíčové informace
- Řada v České republice vyráběných biopotravin obsahuje dovážené suroviny nebo se v tuzemsku pouze přebaluje.
- Čistě české biopotraviny tak stále zůstávají výrazně pod polovičním podílem.
- Přesto počet domácích výrobců biopotravin roste a s tím i objem české bioprodukce.
- Zejména v kategoriích hovězího masa, pečiva, mléka a koření je vysoký podíl domácích biopotravin.
Mgr. Tomáš Václavík
Green marketing