Tuzemští výrobci jistě rádi slyší, že většina zákazníků dává přednost českým potravinám před zahraničními. Spotřebitelé také často považují za důležitou propagaci kvalitního domácího zboží. Ministerstvo rozdává značky kvality, chybí ale doprovodná informační kampaň.
Šedesát tři procent obyvatel u nás upřednostňuje při nákupu tuzemské potraviny před zahraničními. U piva a vína je to dokonce 75 procent, u jiných alkoholických nápojů 37 procent a nealkoholických nápojů 63 procent. Preference dovozového zboží, která se u nás projevovala na počátku devadesátých let, je minulostí. Potvrzují to opakované výzkumy postojů spotřebitelů, které v letech 1997, 2001 a 2003 uskutečnila společnost TNS Factum. Zahraničním produktům lidé dávají přednost jen u spotřební elektroniky a částečně u kosmetiky a parfumerie.
„Domácí výrobky naši spotřebitelé volí především ze zvyku a také proto, že podle jejich názoru nejsou o nic horší než cizí. Oproti dřívějšku si dokonce více lidí myslí, že české zboží je kvalitnější. O něco silnější je i ochota podporovat tuzemské výrobce,“ představuje výsledky letošního šetření Iva Petrová z TNS Factum. Průzkum také ukázal, že cenová výhodnost českých výrobků je dnes naopak slabším motivem.
Věrnost, kterou naši občané zachovávají českým potravinám, zatím příliš neprojevují vůči konkrétním hypermarketům a diskontním řetězcům, kde jich na úkor supermarketů nakupuje stále více. „Spokojenost a věrnost určité prodejně spolu zatím příliš nesouvisí. Nejvýznamnější řetězce působící na území ČR mají zatím jen málo loajální nakupující,“ tvrdí Tomáš Krásný, jednatel společnosti Incoma Research. Z její nejnovější analýzy, kterou zajistila společně s GfK Praha, vyplývá, že v poslední době je přece jen patrný posun v budování pevnějších vztahů mezi nakupujícími a konkrétní velkoplošnou prodejnou. Pozoruhodných úspěchů v tomto směru dosáhly v letošním prvním pololetí prakticky všechny velké řetězce, zejména pak supermarkety Billa a Delvita a hypermarkety Hypernova a Interspar. „Nejvyšší míru loajality zákazníků si v České republice drží diskontní sítě – Penny Market, Plus Discount a zejména Kaufland, které nabízejí kvalitní zboží za velmi atraktivní ceny, navíc zpravidla v dobře dostupných lokalitách,“ doplnil Krásný.
Zachovat náklonnost spotřebitelů k domácím potravinám i po změnách na trhu, které budou doprovázet vstup naší země do Evropské unie, je cílem národního programu vyhlášeného ministerstvem zemědělství. Značku Klasa pro kvalitní domácí potravinářské a zemědělské produkty zatím udělilo 188 výrobkům od 42 firem. „Celkem o ni požádalo 63 subjektů pro 290 výrobků. Nyní se dalších 94 žádostí řeší a osm je před podpisem k udělení značky,“ sdělil Hugo Roldán z odboru komunikace MZe. Pěti výrobcům ministerstvo žádosti zamítlo. Logo Klasa zatím podle Roldána získalo nejvíce masných výrobků a výrobků z vajec – celkem 95 od 19 žadatelů. Úspěšní jsou také pekaři, kde deset subjektů může značku používat pro celkem 73 výrobků. V mlékárenství ji obdrželo 16 žadatelů pro 68 produktů. Devíti výrobcům nápojů ministerstvo udělilo Klasu na 33 druhů zboží. Do žádné „škatulky“ nešlo zařadit 16 výrobků od tří žadatelů, které rovněž nesou značku kvality. Tu MZe propůjčuje na tři roky po splnění přesně definovaných kritérií.