06.11.2007 | 12:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Chystají odbytovou organizaci

Potravinářská komora připravuje vznik odbytové organizace, které má spojit při prodeji výrobků část domácích mlékáren. Na trhu by tento subjekt mohl mít podíl zhruba do 40 procent. Minulý týden to Agrowebu potvrdil prezident komory Miroslav Toman s tím, že vše je ale zatím ve fázi příprav.

Mlékaři by vytvořením družstva získali silnější postavení na trhu při vyjednávání s obchodními řetězci, které podle nich příliš stlačují ceny.
"Musíme to projednat, abychom nenarazili zejména na právo na ochranu hospodářské soutěže," uvedl Toman. Potravináři už podle něj mají za sebou první konzultaci na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a další budou následovat. Je také třeba získat pro tento projekt výrobce, podotkl Toman. Spojení do odbytových družstev je obvyklé spíš u prvovýrobců, podle předsedy Úřadu na ochranu hospodářské soutěže Martina Pecin ale není obdobný postup z hlediska legislativy vyloučen ani u potravinářů. Pro odbytové družstvo však platí, že by jeho podíl neměl přesáhnout 40 procent trhu. Stanoveny jsou i podmínky, na čem se členové mohou domlouvat a na čem ne. "Když to nepřesáhne rozumné meze, tak samozřejmě jako jakási protiváha proti tomu koncentrovanému prodeji řetězců to má svůj smysl. Anebo i jako protiváha proti odbytovým družstvům zemědělců," uvedl Pecina s tím, že ale nesmí být narušen trh.
Jak pro Zemědělce řekl prezident Agrární komory ČR Jan Veleba, snaha o mlékárenské odbytové družstvo je ve shodě se zvyklostmi, které jsou v západní Evropě a on osobně ji podporuje. Na případné obavy, zda tento počin neoslabí ostavení prvovýrobců, Veleba odpověděl, že agrární komora má v současné době už dostatečnou sílu na to, aby nerovnoprávnému postavení zemědělců zabránila.
Podle Milana Teplého, šéfa největší domácí mlékárny Madeta, bylo záměrem spojit asi pět až šest mlékáren. Zájem podle něj má Madeta i některé další firmy. Vše je ale otázka stanovení podmínek účasti a také důvěryhodnosti projektu, podotkl. Spojení mlékáren ale označil za nezbytnost v situaci, kdy nakupují surovinu od zemědělců, kteří jsou také sdruženi do odbytových družstev a využívají koncentrace a z toho plynoucí silnější vyjednávací pozice.
Potravinářská komora hodlá také v dohledné době zřídit jakousi servisní dceřinou firmu, která má potravinářům pomáhat při získávání peněz z Bruselu, poskytovat jim konzultace a poradenství.

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down