Do vývoje souboru postupů TEACHER-CE pro prevenci rizik spjatých s vodou, ale i přípravu opatření pro zadržování vody v krajině se zapojili vědci z Fakulty lesnické a dřevařské České zemědělské univerzity (FLD ČZU). Na dvouletém projektu spolupracuje osm evropských zemí. V tiskové zprávě to oznámila mluvčí ČZU Karla Mráčková.
TEACHER-CE navazuje na několik již ukončených projektů zaměřených na podobná témata. Podle hlavního řešitele za FLD Milana Lstibůrka mají dát čeští vědci výsledkům z již vytvořené platformy ucelenou podobu. "Bude se to posouvat a propojovat v úrovni krajiny. Plánujeme případové studie v Podyjí. Zaměříme se na různé parametry krajiny v oblasti hydrologie - tedy vod. Ale také třeba ohledně genofondu lesních dřevin," řekl Lstibůrek.
Vědec doplnil, že konečným cílem má být maximání podpora využití vhodných nástrojů za účelem přizpůsobení se klimatickým změnám. Poznatky vědců pomohou při plánování protipovodňových opatření či postupů v období sucha.
Podle manažera projektu Adama Kupery pak bude soubor postupů testován v celkem devíti pilotních akcích v různých státech. Na projektu spolupracují také zástupci obcí, měst, podniků, ministerstev, nevládních organizací a dalších institucí.
Koordinátorem projektu je Univerzita v Lublani. Vedle Česka a Slovinska se na něm podílí také Slovensko, Německo, Rakousko, Polsko, Itálie a Maďarsko. Projekt je spolufinancovaný z programu Interreg CENTRAL EUROPE.*