26.09.2005 | 07:09
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Daně na životní prostředí

Letos v listopadu by se měla vláda zabývat návrhem ekologické daňové reformyn z dílny ministerstva životního prostředí. Zvýšení daňového zatížení by podle ní měli pocítit odběratelé elektrické energie vyráběné z uhlí, zemního plynu a jaderné energie a také motoristé. Osvobozena by byla jen energie z obnovitelných zdrojů.

Zatímco dnes platí silniční daň jen podnikatelé, po schválení návrhu reformy by ji měli platit všichni motoristé. Nebyla by stejná, ale více by platili ti, kteří vlastní starý nebo ekologicky náročný vůz. Sazba daně by se totiž lišila podle stáří vozu a množství emisí, které uvolňuje při jízdě do vzduchu. Píše o tom ve svém dnešním vydání týdeník Euro. Daně by tedy měly mimo jiné přimět motoristy, aby si zakoupili nová a životní prostředí méně poškozující auta. Majitelé nákladních automobilů by měli platit ještě podle hmotnosti na nápravu a počtu náprav. Na druhé straně by daň neplatili ti, kteří vlastní dopravní prostředky využívající k životnímu prostředí šetrných technologií a také hromadná doprava.
Daně za energii z neobnovitelných zdrojů by měly narůstat postupně. U hnědého uhlí by měla vzrůst daň od roku 2007 do roku 2015 téměř sedminásobně na 1,30 Kč za vyrobenou kilowatthodinu.Daň za černé uhlí by v roce 2015 měla dosáhnout 0,90 Kč/kWh. Elektřina vyrobená ze zemního plynu a jaderného paliva by měla být v konečné fázi zdaněna 0,30 Kč/kWh. Zavádění daní v pěti etapách má zmírnit odpor veřejnosti. Podle návrhu ministra životního prostředí Libora Ambrozka by se příjmy ze zmíněných daní měly použít na snížení odvodů na sociální pojištění.

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down