22.05.2006 | 02:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Do poloviny června se v unii diskutuje o značení

Zvykli jsme si na to, že o kvalitě výrobku se můžeme mnohé dozvědět z informací uvedených na jeho obalu. O tom, co přesně musí obsahovat, rozhoduje příslušná legislativa. Značení výrobků však není tématem jednoduchým. Mají s ním různé problémy nejen výrobci, ale i spotřebitelé. To vedlo generální ředitelství pro zdraví a ochranu spotřebitelů (DG Sanco) k vypsání veřejné diskuse.

Očekává nejen připomínky členských států, ale také jednotlivých subjektů — výrobců i spotřebitelů. Ti je mohou zasílat na e—mailovou adresu SANCO—LABELLING@cec.eu.int do 16 června letošního roku. Ředitelství přitom připomíná, že kterákoliv z těchto připomínek se může ocitnout v médiích. Dokument, jenž probírá různé aspekty značení, nadhazuje strategické cíle a slouží jako základ v široké diskusi, je na internetové stránce http://europa.eu.int/comm/food/food/labellingnutrition/betterregulation/competitiveness_consumer_info.pdf.
Značení je, jak zmíněný materiál připomíná, důležitým nástrojem trhu a umožňuje komunikaci mezi spotřebitelem a výrobcem a institucemi (tady je příkladem třeba známé varování ministerstva zdravotnictví určené kuřáků). Přináší základní informace o výrobku týkající se zejména data výroby, doby spotřeby, podmínek, ze nichž je jej možné bezpečně používat (u potravin jde o podmínky pro skladování, eventuálně i přípravu). Zejména u potravin jsou důležité také údaje o složení, výživové hodnotě, způsobu likvidace obalu nebo u průmyslového zboží i celého výrobku. Značení vlastně dává spotřebiteli možnost vybrat si na základě informací, které mu poskytne, jaké zboží si koupit a jak s ním zacházet.
Pro průmysl je samozřejmě značení velmi důležitým nástrojem, který nejen důkladně informuje spotřebitele o užitných vlastnostech výrobku, ale také umožňuje vyzdvihnout jeho vlastnosti. Mnozí účastníci trhu si však stěžují, že značení neodpovídá možnostem, které má, a je otázkou zda a nakolik opravdu plní svou informační roli. Důvody tohoto selhání jsou různé. Tím nejjednodušším je nezájem konzumenta o údaje, které mu značení poskytuje. A pokud se o některé informace zajímá, je někdy pro něj problémem je na etiketě ve spoustě dalšího textu najít. Některým ani nerozumí a neví, jak a k čemu slouží. DG Sanco chce proto znát nejen názor výrobců a obchodníků, ale také spotřebitelů. Chce zjistit, co konzumenti požadují od značení a jak je možné zajistit, aby bylo co nejefektivnější.

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down