Drůbežářská unie: Až 80 procent drůbežího masa prodají řetězce za podnákladové ceny
Zhruba 80 procent drůbežího masa prodávají obchodní řetězce podle Gabriely Dlouhé z Českomoravské drůbežářské unie (ČMDU) v akcích za podnákladové ceny, přičemž jeho spotřeba roste. Z údajů českého statického úřadu (ČSÚ) vyplývá, že ceny jatečných kuřat meziročně klesly, byly nižší o 7,7 procenta. Problém pro chovatele je podle unie také to, že obchodníci často upřednostňují levnější drůbeží maso ze zahraničí. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy ale obchody vždy preferují české maso.
"Spotřebitelé dávají poslední roky přednost drůbežímu masu z důvodu levnější ceny, rychlé kuchyňské úpravě a jeho dietnějším vlastnostem oproti jiným druhům masa," uvedla Dlouhá. Podle ní je ovšem v prodeji za podnákladové ceny. Výrobci prodávali jatečná kuřata I. třídy jakosti v průměru za 28,24 koruny za kilogram v živém, meziročně je to pokles o 7,7 procenta, vyplývá z dat ČSÚ.
Cena pro chovalele
"Výsledná cena pro chovatele drůbeže je cca o 1,5 koruny na kilogram nižší z důvodu zatřídění drůbeže a poplatku na šetrné vyskladnění drůbeže porážkám," řekla Dlouhá. Cenu kuřat podle drůbežářské unie ovlivnilo zlevnění krmných směsí, chovatelům se ale zvyšují provozní a mzdové náklady, a to o vyšší procenta od začátku letošního roku.
Dovoz ze zahraničí
Problém pro chovatele je podle unie také to, že řada obchodníků dává přednost drůbežímu masu ze zahraničí, které je levnější. "Řada tuzemských chovatelů stojí před rozhodnutím zda v této nelehké situaci mají dále pokračovat, nebo ukončit většinou ztrátové podnikání, když velké obchody a gastro dávají přednost levnější a mnohdy méně kvalitní produkci drůbežího masa z okolních evropských či třetích zemích," uvedla Dlouhá. S tím souhlasí také Agrární komora ČR (AK ČR). "Velké obchodní řetězce vybírají své dodavatele především podle ceny a nechávají si dovážet maso a masné výrobky z destinací vzdálených i tisíce kilometrů, což znamená desítky hodin jízdy a může to mít vliv na jakostní parametry produktů," uvedla mluvčí AK ČR. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR ovšem obchody vždy preferují české maso. "Pokud musíme dovážet, tak je to jen proto, že čeští dodavatelé nedokáží pokrýt veškerou poptávku našich zákazníků," řekl Prouza. Podle něj by pomohlo, kdyby chovatelé investovali do zlepšování kvality svých dodávek a větší efektivity výroby.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!