Poslanci Evropského parlamentu doporučili omezit v dopravě používání biopaliv ze zemědělských plodin. Hlasování ve výboru pro životní prostředí následuje poté, co stále více studií ukazuje, že některá biopaliva zřejmě vedou k emisím více skleníkových plynů než tradiční pohonné směsi a mohou vést ke zvyšování cen potravin.
Europoslanci schválili návrh, podle něhož by do roku 2020 měla biopaliva tvořit 5,5 procenta energie spotřebované v osobních a nákladních autech. To je méně než cíl stanovený v roce 2008, podle něhož má v roce 2020 deset procent energie v dopravě pocházet z obnovitelných zdrojů. Tehdy se předpokládalo, že těchto deset procent budou tvořit z největší části právě biopaliva.
Zmíněný limit 5,5 procenta se týká takzvané první generace biopaliv, která se vyrábějí ze zemědělských plodin. Má se tak povzbudit výroba biopaliv druhé generace produkovaných z odpadů, zemědělských zbytků nebo řas. Tato biopaliva také nesoutěží o půdu s pěstováním potravinářských plodin.
Řada studií v poslední době ukázala, že užívání biopaliv může vést k růstu cen potravin, protože se omezuje půda užívaná pro potravinářské plodiny. Stejně tak mohou biopaliva v důsledku vést k větším emisím skleníkových plynů, než při používání fosilních paliv - když se kvůli nim kácejí lesy či vysušují mokřiny. Obzvlášť to platí údajně pro bionaftu z palmového oleje, řepky nebo sóji.
Dnes schválený návrh také počítá s tím, že se tyto nepřímé dopady budou brát u biopaliv v úvahu při výpočtech množství jejich skleníkových emisí.
Na druhou stranu jsou proti omezování biopaliv jejich producenti, kteří tvrdí, že to povede ke ztrátě pracovních míst. Stejně tak zdůrazňují, že je potřeba rozlišovat mezi bioetanolem, který je z hlediska emisí podle studií relativně výhodný, a bionaftou.
O dnes schváleném návrhu bude hlasovat v září plénum Evropského parlamentu. Poté začne jednat parlament se zástupci členských států o konečné podobě nových pravidel.