Celosvětová spotřeba vína v posledních letech trvale klesá. Spotřebitelské nákupy ovlivňuje zejména rostoucí povědomí o zdraví v mladší generaci, ale také inflace. Na trhu je vidět rostoucí poptávka po biovínech, oranžových vínech, nealkoholických variantách a špičkových ročnících. Výrobci se tak snaží přizpůsobit novým trendům, které byly dosud spíše okrajovou záležitostí. Doufají také, že právě tato strategie jim pomůže přežít, píše server televize CNBC.
Produkce vína
Produkce vína se podle odhadu Mezinárodní organizace pro révu a víno (OIV) za loňský rok snížila o dvě procenta a dostala se nejníže od roku 1961. Velkou měrou se na tom podílely klimatické problémy a nepříznivé povětrnostní podmínky, zejména ve Francii, kde produkce klesla tak výrazně, že to bylo označeno za zásadní pro ovlivnění celosvětové nabídky vína. Pokles produkce přichází souběžně s poklesem spotřeby. Podle dostupných údajů se v roce 2023 snížila spotřeba meziročně o 2,6 procenta, a to z velmi nízké úrovně v roce 2022.
Pití vína přestává být každodenní záležitostí
"Lidé se aktivně snaží pít méně," uvedl provozní ředitel spotřebitelského průzkumu firmy IWSR zaměřené na výzkum alkoholového odvětví Richard Halstead. Zatímco lihoviny, jako je koňak a whisky, jsou stále vyhrazeny pro zvláštní příležitosti, nápoje jako víno a pivo byly dříve každodenní záležitostí a proto pociťují úbytek, dodal. To vyvolalo změnu zaměření mnoha vinařů, protože víno přestává být každodenním nápojem a stává se spíše příležitostnou událostí.
Vinaři přemýšlejí nad tím, jak přimět lidi, aby za víno utráceli o něco více peněz, a snaží se učinit produkt zajímavější, upozornil Halstead. "Začínají se objevovat charakteristiky jako přírodní, organické, oranžové, víno s nízkým podílem zásahů nebo víno trochu řemeslnějšího charakteru," uvedl. Lidé se podle něj více zajímají o víno jako produkt, než aby ho brali jako mechanismus pro dodání alkoholu.*