05.08.2004 | 12:08
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak řešit přeshraniční spotřebitelské spory?

Z dovolených si spotřebitelé kromě příjemných zážitků mnohdy přivážejí i vybavení do své domácnosti, oblečení na sebe či dárky pro známé. Stejně jako u zboží zakoupeného v ČR se však někdy může projevit problém. Při jeho řešení může vypomoci Sdružení obrany spotřebitelů České republiky.

Vznikne-li na zboží zakoupeném v zahraničí vada, dostávají se spotřebitelé do nezáviděníhodné situace. Není jednoduché uplatnit reklamaci podle zákonů cizí země, a to často v jazyce, který spotřebitel třeba vůbec neovládá. Pomocnou ruku při řešení tohoto typu problémů nabízí i Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS). Ve prospěch českých spotřebitelů využívá síť evropských spotřebitelských středisek, jež působí prakticky ve všech „starých“ členských zemích EU. V nových členských zemích by měla tato střediska teprve postupně vznikat.
Prostřednictvím Evropského spotřebitelského střediska (ESS) ve vlastní zemi může „eurospotřebitel“ kontaktovat ESS v zemi, kde si něco koupil. To pak kontaktuje prodávajícího a navrhne mu přátelské řešení sporu. ESS v zemi spotřebitelova bydliště může například pomoci s překladem dokumentů, jež bude spotřebitel potřebovat, a také ho poučí o jeho právech. Pokud se běžný způsob řešení nezdaří, doporučí spotřebiteli další postup, např. formou mimosoudního řešení sporů.
SOS poskytuje domácím spotřebitelům možnost poučit se o svých základních právech, jež vyplývají z evropských směrnic a jsou platná ve všech zemích EU (např. délka záruční doby, délka minimální lhůty k odstoupení od smlouvy při nákupu zboží přes internet apod.), případně zprostředkuje konzultaci jednoduššího spotřebitelského problému s ESS v příslušné zemi. Ve složitějších případech předá spotřebiteli kontakt na příslušné ESS.
„Už pouhá základní konzultace a doporučení dalšího postupu může v řadě případů významně napomoci uspět v situacích, kdy bývají spotřebitelé často bezradní,“ zdůraznil František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS.
Spotřebitelé mohou SOS operativně kontaktovat prostřednictvím elektronické poradny na internetovém serveru Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info). Dotaz je však možné zaslat i poštou na adresu Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Rytířská 10, 110 00 Praha 1, nebo odpověď na otázku získat prostřednictvím poradenské linky SOS po telefonu 900 069 091 s dotovaným tarifem 6 Kč/min.
SOS pomáhá se spotřebitelskými spory nejen českým spotřebitelům. Na Sdružení se obrací i cizinci.
„Zahraniční turisté bývají v ČR někdy zaskočeni nesolidním přístupem dodavatelů služeb, dvojími cenami nebo třeba pochybnými triky některých směnáren. Doporučení, jak čelit nejčastějším problémům, preventivně poskytuje SOS cizincům na www.consumers.cz již v osmi jazycích,“ říká F. Lobovský.

Spojení na SOS:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
sos@spotrebitele.info

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down