30.04.2007 | 09:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jednání bez výsledku

Ani druhé kolo jednání mezi zemědělci, zpracovateli a zástupci obchodu i spotřebitelů o dovozech masa, které se uskutečnilo minulý týden, zatím nepřineslo žádné konkrétní výsledky. Agrární komora proto nevylučuje další protesty proti obchodní politice některých řetězců. Podle prezidenta Agrární komory ČR Jana Veleby se totiž od posledního jednání před demonstrací v Dolním Dvořišti za pulty obchodních řetězců nic nezměnilo. Převažuje stále maso dovezené ze zahraničí.

Ministr Gandalovič cenil ochotu všech zúčastněných stran k jednání. „Jsem přesvědčen, že otevřená diskuse pomůže vyřešit problematické otázky snáze než jakýkoliv nátlak té či oné strany,“ uvedl ministr s tím, že nyní mají následovat dvoustranná jednání řetězců se zpracovateli.
Velebu však jednání zklamalo. „Je pravda, že se ještě nikdy nepodařilo shromáždit tolik řetězců k jednacímu stolu, ale toto jednání musí mít nějaké výsledky,“ prohlásil. AK chce proto ještě vyhodnotit i statistická data o vývoji výroby masa a stavů dobytka v prvním čtvrtletí. „V případě, že se potvrdí negativní vývoj výroby na základě stoupajícího dovozu, přistoupíme k dalším protestním akcím,“ sdělil prezident komory. Nebude to blokování hranic, ale protesty by podle něj zřejmě směřovaly vůči konkrétním řetězcům.
Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ) by však právě zejména o obchodních podmínkách měli obchodníci a dodavatelé jednat dvoustranně. „Pokud v budoucnosti i v těchto souvislostech vznikne nový či další výrazný podnět k širšímu jednání, jsou zúčastněné strany ochotny takovéto setkání uskutečnit,“ uvedl viceprezident svazu Zdeněk Juračka. Další společné konzultace by se mohly podle SOCR i podle ministra konat na podzim.
Gandalovič upozornil, že výsledné dohody mezi řetězci a dodavateli by měly více reflektovat názor spotřebitele. „Spotřebitel je tím, kdo si na základě informací, které má, zboží v obchodech vybírá. To nelze vynutit žádným zákonem nebo regulací,“ doplnil.
Veleba zdůraznil, že přetrvávajícím problémem je i nedostatečné značení výrobků v některých řetězcích. „Nedávno jsem si v Brně v Intersparu koupil vakuově balené hovězí plátky. Na etiketě se přitom dočtete jen to, že je to chlazené hovězí maso a v jaké teplotě se má uchovávat. Údaje o původu schází a nikdo to nekontroluje. Pak jsem zašel do Globusu, kde vím, že kupují dobytek od českých chovatelů, tak tam máte na etiketě všechno, číslo býka i další údaje,“ ilustroval.
Obchodníci se podle Juračky nebrání „nutnému a potřebnému“ značení masa či dalších potravin s uváděním všech důležitých informací pro spotřebitele. Varují však před jejich nadbytečným rozsahem, který může podle SOCR vést k nepřehlednosti těchto údajů.

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down