Státní podpora pro marketing poběží ještě do konce dubna podle starých podmínek. Pak se již musíme přizpůsobit pravidlům Evropské unie. Podle Jitky Rambouskové pověřené řízením odboru marketingu Státního zemědělského intervenčního fondu (SZIF) to pravděpodobně mimo jiné bude znamenat, že podporu budou moci firmy dostat jen jednou ročně a pokryje nejvýše polovinu nákladů.
Přesné podmínky vyplynou z výsledku technických jednání v Bruselu. Jisté však je, že se nebude moci zdůrazňovat národní původ pootravin, ale hlavně jejich kvalita. Bude tedy nutné měnit pravidla pro udělování značky Klasa. Dnes je totiž podmínkou, že výrobek, který ji dostane, musí mít určitý podíl tuzemských surovin. Jak Rambousková dále uvedla, není důvodem, proč by značku Klasa nemohly dostávat také biopotraviny. U nás jde zatím o malý segment trhu, proto již fond předložil do Bruselu projekt na podporu zvýšení jejich prodeje. Letos poprvé půjde SZIF i na veletrh Biofach zaměřený na ekologickou produkci.
Rambousková je ráda, že značku Klasa začínají brát na vědomí i obchodní řetězce. Zatímco některé z nich nestály dříve o spolupráci, loni proběhly v prodejnách Tesco akce nazvané Ostrovy Klasa, které objely celou republiku. Na ucelených plochách uprostřed prodejen se soustředily všechny produkty označené Klasou. Aby se cena značky nesnížila, chce fond podle Rambouskové zpřísnit pravidla a upravit mechanismus jejího přidělování. Jak vysvětlila, do posuzování výrobků by se měli zapojit i odborníci z profesních svazů. Měla by vzniknout komise, která by hodnotila nejen splnění podmínek pro certifikaci, ale také smyslové vlastnosti výrobků, tedy zejména jejich chuť.