Schválená verze státního rozpočtu prozatím nepotvrzuje ani slova pana premiéra o “nové koncepci zemědělství” ani programové prohlášení současné vlády, které hovoří o tom, že “vláda bude usilovat o udržení multifunkčního zemědělství na celé ploše zemědělské půdy, při výrazné podpoře údržby krajiny a kvality životního prostředí a podpoře ekologicky únosné produkce”.
Ve středu dne 3. prosince při projednávání státního rozpočtu poslanci parlamentu zamítli spoluúčast na financování údržby krajiny (HRDP) ve výši 670 mil Kč. Toto povinné spolufinancování ve výši 20 % vyplývá z přístupové smlouvy s Evropskou unií. Dohodnutý rámec této podpory pro rok 2004 je stanoven pro Českou republiku ve výši 1,125 mld. Kč a Evropskou unii ve výši 4,5 mld. Kč. Rozpočet však nyní počítá pouze s částkou 460 mil Kč z českých zdrojů a k nim odpovídající částkou 1,84 mld. Kč z EU. To znamená snížení možnosti čerpat dohodnuté prostředky EU o 2,66 miliardy Kč!
Celkově by došlo ke snížení podpory hospodaření v horských a méně příznivých oblastech o 3,3 mld. Kč. To je dokonce pod dosavadní úroveň cca 3 mld. Kč dle Nařízení vlády č. 505, na jejímž základě zemědělci obhospodařují krajinu už několik let. Tyto prostředky přitom nejsou vázány na žádné projekty, ale jde o nárokovou náhradu diferenciální renty v horších oblastech. HRDP pro nás podnikatele v marginálních oblastech znamená to samé, co pro podnikatele v produkčních oblastech znamenají přímé platby. Takže spekulace o tom, že by mohlo dojít k “nedočerpání” financí, jsou zcela neopodstatněné.
Takto hrubý zásah do podpory hospodaření v méně příznivých oblastech může vést k zastavení restrukturalizace zemědělství těchto regionů (50 % území). Tento proces spočívá v omezování intenzivních výrob zejména v rostlinné produkci, snižování podílu orné a naopak rozvoji rentabilních a konkurenceschopných odvětví, založených zejména na chovu skotu a ostatních býložravců. Restrukturalizace je deklarována jako významná součást české agrární koncepce již od poloviny 90. let a současná vláda tento trend v souladu s EU ještě více zdůraznila. Pod ekonomickým tlakem a v souladu s nastavením podpůrných programů přizpůsobila tomuto vývoji své podniky i většina zemědělců hospodařících v horších přírodních podmínkách. Schváleným rozpočtem se však vracíme zpět a dá se předpokládat, že negativní důsledky na sebe v krajině nenechají dlouho čekat.
V poslanecké sněmovně zazněly i nadějnější hlasy naznačující nutnou změnu. Vnímáme pozitivně snahy poslanců Zgarby, Kučery a dalších, kteří navrhli navýšit prostředky na potřebnou úroveň s cílem napravit nedostatek vládního návrhu rozpočtu. Vnímáme pozitivně slova předsedy rozpočtového výboru Kalouska, který po neschválení pozměňovacích návrhů obou poslanců vyzval ministra zemědělství a ministra financí k rychlému předložení návrhu rozpočtového opatření, kterým by se prostředky na spolufinancování HRDP do kapitoly MZe v potřebné výši přesunuly. Vyzýváme proto ministra zemědělství a ministra financí, aby neprodleně reagovali na výzvu předsedy rozpočtového výboru a připravili návrh příslušného rozpočtového opatření. Bez toho bychom zůstali s nejvyšší pravděpodobností jedinou přistupující zemí, která z rozpočtu EU dobrovolně nevyčerpá tvrdě vyjednané prostředky na rozvoj venkova.
Vzhledem k důležitosti a urgentnosti problému se v této záležitosti každopádně obrátíme i na pana premiéra, protože už od 1. 1. 2004 se mají zemědělci na polovině území ČR hlásit k pětiletým závazkům na údržbu půdy a k tomu je nutné zajistit proplácení odvedené práce. Údržba krajiny patří k nejvýznamnějším veřejným statkům a krytí jejích nákladů musí být prioritou každé vlády. Jedině tak lze zachovat krajinotvorné, vodohospodářské, zdravotně hygienické, rekreační a další mimoprodukční funkce zemědělství.
Ing. Milan Boleslav
předseda Svazu marginálních oblastí