Minulý týden vyhlásil ministr zemědělství Jaroslav Palas Národní program podpory domácích potravin, který bude součástí aktivit vznikající Marketingové agentury. Cílem programu je označit kvalitní tuzemské potravinářské a zemědělské výrobky a přesvědčit spotřebitele, aby jim při nákupech dali přednost. K tomu má pomoci „značka domácí kvality“, kterou bude při splnění kvalitativních podmínek propůjčovat ministerstvo konkrétním výrobkům.
Podle Palase je podpora domácích agrárních produktů nezbytná i v souvislosti s předpokládaným vstupem České republiky do Evropské unie, protože své kvalitní výrobky podporují obdobným způsobem jak stávající členské státy unie, tak i většina kandidátských zemí. „Kdybychom takový program neměli, mohli bychom se, po vstupu do EU ocitnout v konkurenčně nevýhodném prostředí,“ uvedl.
Praktickým projevem programu bude označení kvalitních domácích výrobků logem, které by mělo být pro každého spotřebitele zárukou nadstandardní bezpečnosti a kvality těch potravinářských produktů, které splní daná kritéria. Výrobky, které označení získají, budou mít později přednost při propagaci organizované Marketingovou agenturou. Známka bude propůjčována dobu určitou, pravděpodobně na tři roky, u vína a některých jiných zemědělských produktů však pouze na jeden konkrétní rok, s možností prodloužení. Výrobce o ni však musí požádat a v případě porušení podmínek programu mu může být odebrána.
Pro udělení značky navrhuje MZe sedm základních kritérií. Výrobcem musí být především fyzická nebo právnická osoba se sídlem na území ČR. Součástí přihlášky bude technická dokumentace k danému výrobku, včetně parametrů jakosti a zdravotní nezávadnosti a hlavních znaků technologického postupu. Přihlášený výrobek musí také splňovat požadavky zákona o potravinách a tabákových výrobcích včetně prováděcích vyhlášek. Čtvrtou podmínkou je doklad prokazující, že žadatel je držitelem certifikátu ISO nebo certifikátu systému kritických bodů. S tím souvisí i další podmínka, která výrobci ukládá dodržovat pravidla správné výrobní a hygienické praxe u zpracovaných výrobků, respektive správné zemědělské praxe u zemědělských produktů. Tuto skutečnost prověří buď Státní zemědělská a potravinářská inspekce, nebo příslušná zemědělská agentura MZe. Ostatní podmínky určují u daného výrobku podíl spotřeby tuzemských surovin na celkové spotřebě surovin. Pro mléčné, masné, drůbeží, rybí a mlynářské výrobky, těstoviny, chléb a běžné pečivo musí tento podíl činit nejméně 90 procent, u ostatních 70 procent. U výrobků, kde je nezbytné použít suroviny z dovozu, protože tuzemské nejsou k mání, jako například cukrovinky s obsahem kakaa, džusy nebo výrobky z mořských ryb, může podíl domácí suroviny tvořit pouze 40 procent. Výrobek však musí být vyroben kompletně vyroben v ČR
Odborně zaštítila program pracovní skupina tvořená zástupci zemědělců a potravinářů, která byla jmenovaná ministrem. Má statut jeho poradního orgánu a řídí ji náměstek ministra zemědělství pro potravinářství Rudolf Jánský. Tato pracovní skupina, která funguje už dva měsíce, má za úkol mimo jiné vytvořit obecnou marketingovou strategii resortu zaměřenou na podporu prodeje českých výrobků a navrhnout právní, odborné, finanční a personální rámce pro vznik marketingové agentury. Ta zahájí svou činnost na počátku příštího roku, kdy převezme také správu známek kvality. V počáteční fázi bude činnost marketingové agentury financovat stát, postupně by ale měla přejít na samofinancování nebo na kombinované financování za účasti státu a zainteresované podnikatelské veřejnosti.
V současné době MZe připravuje podle Palase jednoduché, snadno zapamatovatelné pojmenování tohoto programu a pojmenování a grafickou podobu loga, které se má objevit na obalech prvních kvalitních tuzemských výrobků letos na podzim. Název programu i logo mají však být známy už na přelomu letošního května a června a na jejich tvorbě se může podílet široká veřejnost. Ministr na ně totiž vypsal soutěž, jejíž podrobnosti najdou zájemci na webové stránce ministerstva zemědělství www.mze.cz . Návrhy mohou posílat do 16. května 2003 na adresu ministerstva zemědělství, odboru komunikace. Hlavní cenou pro výherce této soutěže z řad amatérské veřejnosti je „ plná lednice“ po dobu jednoho roku. Což znamená, že získá každý měsíc zdarma potravinářské zboží od některého českého nebo moravského podniku v hodnotě dva tisíce korun. O tom, zda půjde o mlékárnu, pekárnu, masokombinát či pivovar rozhodne vítěz sám. Pokud bude jeho návrh zároveň vybrán i pro profesionální zpracování loga, dostane navíc ještě honorář.