Pro sedm z deseti českých spotřebitelů je při výběru potravin důležitější jejich kvalita než cena a téměř dvě třetiny jsou ochotny zaplatit vyšší cenu za potraviny prospěšné pro zdraví. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky zveřejnila společnost Nielsen. Z jiných zdrojů ale vyplývá, že pro českého zákazníka hraje stěžejní roli cena, a podíl zboží prodávaného řetězci ve slevových akcích stále roste.
Při výběru potravin je podle uvedeného průzkumu pro nakupující důležitá celá řada zdravotních ukazatelů. Nejvýše lidé hodnotí potraviny bez přidaných barviv. Pro takřka tři čtvrtiny dotazovaných je to velmi nebo středně důležitá vlastnost. Velmi pozitivně lidé hodnotí také potraviny bez přidaných umělých barviv, výrobky z ovoce a zeleniny, potraviny neobsahující geneticky modifikované suroviny a jídlo s nízkým obsahem cholesterolu. "Za potraviny s uvedenými vlastnostmi jsou také nejčastěji ochotni zaplatit vyšší cenu," uvedla Lucie Hrušová ze společnosti Nielsen. Více než polovina respondentů uvedla, že dává přednost potravinám čerstvým, lokálním, případně biopotravinám. Takřka devět z deseti lidí uvedlo, že si jídlo vaří doma a má tak kontrolu nad použitými surovinami. Že jsou průmyslově zpracované potraviny nezdravé, se domnívá 61 dotazovaných. Necelá polovina spotřebitelů si čte nutriční hodnoty uvedených na obalech potravin. Informacím uvedeným na výrobcích důvěřuje 41 procent lidí. Globální studie trendů ve zdravém stravování se v období od 13. srpna do 4. září 2014 zúčastnilo více než 30 tisíc uživatelů internetu v 60 zemích světa. V České republice měl panel pro tuto studii 500 respondentů. Z průzkumu, který zveřejnila začátkem měsíce agentura STEM/MARK, naopak vyplývá, že ve slevách nakupuje během roku 92 procent Čechů. Třetina z nich uvedla, že si zlevněné zboží pořizuje čím dál častěji. Pro 28 procent jsou slevové akce doslova koníčkem. Jen zhruba dvě procenta nakupují ve slevách čím dál méně. Podle loni zveřejněného průzkumu téže agentury Češi v obchodech stále více porovnávají kvalitu s cenou zboží a hledají jejich nejlepší poměr. Zatímco před pěti lety tyto údaje považovaly za nejdůležitější dvě třetiny lidí, loni to byly téměř tři čtvrtiny. Na slevy lidé slyší, pokud jsou vyšší než 20 procent.
Podle údajů společnosti Nielsen podíl zboží prodávaného ve slevě dosáhl loni v České republice 50 procent a meziročně stoupl o tři procentní body. V případě novinek uváděných na trh dosahuje tento podíl již 63 procent. Efektivita slevových akcí obchodníků na českém trhu přitom klesá.
Objem prodejů rychloobrátkového zboží v Česku od roku 2008 klesl o devět procent. Naopak průměrná cenová hladina v ČR roste, a to o něco rychleji než klesají objemy prodejů rychloobrátkového zboží. V součtu těchto dvou faktorů cenová hladina drží tržby v mírném plusu.*