22.05.2009 | 07:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Logistika u sklízecích mlátiček

Výkonnost sklízecích mlátiček neustále roste, stejně jako výkon motoru, pracovní záběr, průchodnost či objem zásobníků zrna. Není to tak dlouho, kdy pracovní záběr sklízecí mlátičky byl v Evropě maximálně 7,5 m, výkon motoru 221 kW (300 k) byl považován za mezní a objem násypky málokdy přesahoval 9000 až 10 000 litrů. Dnes se setkáváme se záběrem nad 9 m a nominální výkony agregátů atakují hranici 368 kW (500 k), přičemž výkony s navýšením ji dávno překročily. Objem zásobníků se pohybuje běžně mezi 10 000 až 12 000 litry, a to někteří výrobci nabízejí rovněž různé nástavce pro zvětšení jejich kapacity.

Mění se i skladba plodin, stírají se rozdíly mezi dozráváním odrůd i druhů a vývoj průběhu počasí se v posledních letech dá nazvat vším možným, jenom ne ideálním. V intenzivním zemědělství se navíc zvyšují výnosy z jednotky plochy, což zvyšuje nároky na výkonné mlácení, separaci a čištění zrna.
Vzhledem k uvedeným skutečnostem a s přihlédnutím k relativně vysokým pořizovacím cenám sklízecích mlátiček je nutné minimalizovat ztrátové časy, protože pouze tak může sklízecí mlátička zajistit sklizeň požadovaných ploch, respektive množství zrna a zajistit příznivou ekonomiku provozu. Kromě samotné organizace práce, výrobcem předepsané údržby a servisních úkonů a šikovnosti obsluhy výrazně ovlivňuje výkonnost stroje fungující logistika, tedy odvoz zrna od sklízecích mlátiček a jeho následné uskladňování a zpracovávání. Se stoupající výkonností sklízecí mlátičky se samozřejmě zvyšují nároky na logistiku, a proto se zaměříme převážně na tuto techniku.

Kapacita roste 

S rostoucí sklizňovou kapacitou a průchodností sklízecích mlátiček se zvyšuje i objem jejich zásobníků. Vezmeme-li v úvahu, že objemová hmotnost pšenice je 800 kg/m3, znamená to, že malá sklízecí mlátička se zásobníkem o objemu 6000 l má kapacitu 4800 kg, kapacita násypky 9000 l představuje hmotnost 7200 kg a mlátička s násypkou o objemu 12 000 l veze v zásobníku 9600 kg. Z těchto čísel vyplývá, že nároky na následnou přepravu zrna jsou značné, čemuž musí odpovídat i kapacita přepravních prostředků. Proto se nejen zvětšuje objem přepravních prostředků, které odvážejí zrno od sklízecí mlátičky po veřejných komunikacích až do místa skladování, ale stále častěji se setkáváme s děleným systémem dopravy. V tomto případě se využívají tzv. překládací vozy, které se pohybují zpravidla přímo na sklízeném pozemku a vlastní přepravu pak zajišťují buď rychlé traktory a systémové nosiče s pojezdovými rychlostmi nad 50, respektive 60 km/h, nebo stále častěji nákladní automobily. Především s přihlédnutím k platným předpisům pro provoz na pozemních komunikacích, zejména s ohledem na pravidla týkající se hmotností samotných dopravních prostředků, jejich souprav a přípustné zatížení náprav.
Cílem je přepravovat větší objemy produkce a snižovat tak náklady na jednotku hmotnosti sklízené komodity. Zároveň je nutné přepravovat během jedné cesty více než obsah jedné násypky sklízecí mlátičky. Bereme-li v úvahu, že bude na poli pracovat jedna nebo více sklízecích mlátiček s násypkou o objemu 9000 l (9 m3), tj. s kapacitou násypky 7200 kg, měl by být objem ložného prostoru překládacího vozu alespoň dvojnásobek, tj. 18 m3, tedy 14 400 kg.
Chceme-li pak z pole odvážet kapacitu dvou těchto překládacích vozů, měla by být užitečná hmotnost přepravní soupravy 28 800 kg a kapacita asi 36 m3, což v podstatě odpovídá velkým kamionovým návěsům nebo soupravám nákladního automobilu s přívěsem. V praxi tento systém vypadá jinak. Využívají se mechanizační prostředky, které jsou k dispozici a ne vždy se striktně dodržuje zmíněný výpočet, jenž má v tomto případě především demonstrativní a modelový význam. Jde především o to, aby se eliminovaly neproduktivní časy sklízecí mlátičky, čemuž bude odpovídat zejména kapacita překládacího vozu a samotná doprava z pole do místa skladování bude realizována více dopravními prostředky. Některé odborné prameny uvádějí, že nasazení překládacího vozu dokáže eliminovat neproduktivní časy do té míry, že dojde ke zvýšení výkonu sklízecí mlátičky až o 25 %. Což u středně výkonné sklízecí mlátičky představuje při předpokládaném výkonu 20 ha za den navýšení na 25 hektarů. Budou-li v tomto případě nasazeny dvě až tři mlátičky, znamená to navýšení o 10 až 15 ha, což je velmi zajímavá hodnota. S rostoucím výkonem sklízecích mlátiček se samozřejmě zvětšuje navýšení celkové denní výkonnosti. Opět jde o modelový případ, který bude v praxi ovlivněn dalšími vlivy, ale i přesto jsou to zajímavá čísla.

Konstrukce překládacích vozů

Z hlediska konstrukce platí obdobná pravidla jako u ostatní dopravní techniky používané v zemědělství. V současné době se setkáme se speciálními překládacími vozy, které se dodávají zpravidla s podvozkem s jednou, dvěma, nebo třemi osami a někteří výrobci nabízejí také provedení s podvozkem pásovým. Rovněž jsou k dispozici různé univerzální podvozky s výměnnými nástavbami a univerzální dopravní technika, která se dodává zpravidla v provedení se dvěma nebo třemi osami. Vícenápravové podvozky mají většinou řiditelné nápravy. Výrobci nabízejí i různé typy kol a rozměry pneumatik, přičemž se klade důraz především na co nejnižší tlak na půdu. Existují různé systémy změny tlaku v pneumatikách jak u přípojných vozidel, tak u trakčních prostředků a nechybí odlišné typy ojí a závěsných zařízení, jako jsou tažná oka či kulové čepy typu K – 80.
Jednodušší a také levnější variantou je řešení konstrukce překládacího vozu tak, abychom mohli využívat stávající dopravní techniku, například univerzální zemědělský návěs, vůz s výtlačným čelem, nebo výměnný systém s jednou ze zmíněných nástaveb. O co vlastně jde? Překládací vůz s dostatečnou kapacitou vytvoříme z uvedených návěsů náhradou zadního standardního čela za čelo, které je vybaveno překládacím šnekovým dopravníkem s odpovídacím průměrem a kapacitou překládání. Průměr šnekového dopravníku je spolu s výkonem pohonu důležitým ukazatelem. Aby se minimalizoval čas pro překládání návěsu a byl možný co nejrychlejší návrat na pole mezi sklízecí mlátičky, využívá se výkonný hydraulický motor. Existují rovněž různé typy šnekových dopravníků o malém průměru, které jsou určeny pro plnění secích strojů, ty však nelze považovat za překládací vůz. A jak tento systém funguje? Sklopením vanové, nebo vícestranné korby směrem dozadu, nebo posuvem výtlačného čela se přesouvá náklad směrem k překládacímu šneku, který plní přepravní soupravu.
Naproti tomu existují na trhu specializovaní výrobci, kteří vyvíjejí a vyrábějí překládací vozy jako jednoúčelové návěsy, nebo jako nástavby pro výměnné systémy. Ani v jednom případě však nejde o úplně jednoúčelová provedení, protože se překládací vozy dají rovněž využívat k plnění secích strojů či rozmetadel pevných minerálních hnojiv. Zpravidla se používají různé nástavce a adaptéry pro velké šnekové dopravníky, neboť plnění zásobníku secího stroje o objemu 1000 až 1500 l vyžaduje jinou výkonnost než plnění návěsu o objemu 20 až 30 m3. Konstrukce speciálního překládacího vozu je tvořena různým typem podvozku, rámovou, nebo samonosnou konstrukcí a překládací nástavbou. Samotnou nástavbu tvoří zkosené bočnice, které umožňují kontinuální sesouvání sypkých materiálů směrem do středu korby. Na jejím dně je podélně umístěný šnekový dopravník, jenž zajišťuje posuv materiálu směrem k přednímu čelu. Na vnější straně předního čela nalezneme druhý šnekový dopravník, který slouží k překládání obsahu do jiného, zpravidla kapacitně většího přepravního prostředku. Výkonnost překládacího mechanismu u překládacích vozů by měla být taková, aby doba pro přeložení zrna nepřekračovala asi tři minuty. Většina výrobců nabízí ve svém programu ucelenou řadu, která vyhoví různě velkým farmám a podnikům. Objemy vozů pohybující se řádově od 12 do 36 m3 jsou vhodné pro malé, střední i vysoce výkonné sklízecí mlátičky. V podstatě odpovídají násobkům objemů násypek sklízecích mlátiček, které jsou na trhu k dispozici.

Význam oddělené dopravy

Kromě již zmíněné eliminace ztrátových časů a zvýšení výkonnosti sklízecí mlátičky jde zejména o ochranu půdy. Na pozemku, kde se pohybuje souprava trakčního prostředku s překládacím návěsem, jsou úplně jiné požadavky na přepravní rychlost a půdní tlak než při přepravě na zpevněných komunikacích.
Prioritou přepravy na sklízeném pozemku je především nízký měrný tlak na půdu a dostatečná obslužnost sklízecích mlátiček. Význam nízkého tlaku se násobí zejména při sklizni kukuřice na zrno za nepříznivých podzimních podmínek. Koneckonců jak sklízecí mlátička, tak trakční prostředek a v některých zemích i překládací návěs mohou být vybaveny pásovým podvozkem, který však má poněkud omezené možnosti silniční přepravy. Tento systém tedy nabízí další využití pásových traktorů, umožňuje nasazení trakčních prostředků se širokými nízkotlakými pneumatikami v zemědělské dopravě, aniž by muselo dojít k výměně kol či demontáži přídavných kol. Takto „obutý“ klasický zemědělských traktor není vhodný pro pohyb po zpevněných plochách, a to zejména s ohledem na spotřebu pohonných hmot a opotřebení pneumatik, jejichž pořízení není nijak levné. Obdobný příměr jako pro pásové trakční prostředky můžeme použít pro velké kloubové traktory, případně těžké zemědělské traktory klasické koncepce. Význam oddělené dopravy se rovněž ukazuje při využívání různých systémů mělkého zpracování půdy. Veškeré nežádoucí zhutnění se projevuje při následných operacích a mnohdy je nutné provádět alespoň na částech pozemků hloubkové kypření a urovnávání nežádoucích kolejí, což samozřejmě prodražuje následné zpracování půdy a zakládání porostů.
Naproti tomu technika určená pro silniční dopravu není vhodná pro pohyb na polích, a to zejména s ohledem na omezenou průjezdnost terénem, která se projevuje zejména za nepříznivých klimatických a půdních podmínek. Rovněž tlak na půdu není příznivý. Také pro nákladní automobily existují různé typy zemědělských pneumatik, ať už se šípovým vzorem, nebo nízkotlaká provedení včetně systémů změny tlaku v pneumatikách. I zde platí obdobná kritéria jako pro nízkotlaké pneumatiky používané u klasických zemědělských trakčních prostředků. Naproti tomu rychlé přepravní prostředky s patřičně dimenzovanými návěsy a přívěsy, nebo nákladní automobily s návěsy a přívěsy určenými pro silniční dopravu, mají právě při přepravě na pozemních komunikacích obrovský význam. Proč tedy nevyužít výhod obou systémů a zvýšit tak efektivnost celkového pojetí dopravy? Jakousi alternativou k překládacím vozům může být nasazení kontejnerového nosiče, jenž bude pracovat s více kontejnery, jež budou vhodně rozmístěny na sklízeném pozemku. Nosič zajišťuje průběžný odvoz naplněných kontejnerů a dodávání nových, které budou určeny pro opětovné naplnění.

Klasická zemědělská doprava

Nástup překládacích vozů nabízí zefektivnění a urychlení dopravy zrnin, avšak nelze zapomínat na klasickou zemědělskou dopravu prostřednictvím traktorových návěsů nebo nákladních automobilů. Pořízení a využití překládacího vozu je otázkou přesné ekonomické kalkulace. V konkrétních podmínkách a s přihlédnutím ke všem aspektům zůstane řada farmářů a zemědělských podniků věrná klasickému pojetí dopravní obslužnosti během žní. Také v této oblasti existuje na trhu bohatá nabídka jak zemědělských návěsů a výměnných systémů, tak i nákladních automobilů včetně zemědělských verzí, což se týká jak domácích, tak zahraničních dodavatelů. I zde by měl být objem nástavby násobkem objemu zásobníku sklízecí mlátičky.
V Evropě existuje řada specializovaných firem, které upravují klasické nákladní automobily pro podmínky zemědělské praxe. Renomovaní výrobci nákladních automobilů se totiž zabývají vývojem a výrobou dopravních prostředků pro klasickou silniční dopravu, stavebnictví, nebo armádu, protože tato činnost je pro jejich ekonomiku rozhodující. Pro přepravu zrnin a olejnin je na trhu k dispozici řada návěsů a přívěsů. Taková nástavba musí zaručovat především požadovanou těsnost a slícování jednotlivých komponentů. Docela výstižným výrazem pro tyto vlastnosti je pojem „řepkotěsná nástavba“, což v podstatě vystihuje základní požadavek. Proto také řada výrobců zemědělských návěsů nabízí jak nástavby pro přepravu zemědělských komodit – obilovin, olejnin, minerálních hnojiv, osiv, tak pro přepravu stavebních hmot – kamene, štěrku či zeminy. K dispozici jsou i speciální nástavby dostatečně odolné proti poškození stavebními materiály. Stejná pravidla platí pro nástavby nákladních automobilů. Existují rovněž výrobci, kteří se zabývají rekonstrukcemi nástaveb starší dopravní techniky, a to tak, aby splňovaly současné požadavky na dopravu zrnin obilovin a drobných semen olejnin.
Nástavby se dodávají jako vanové, nebo vícestranné a nabízejí další možnosti příslušenství. Zejména jde o různé systémy plachet pro ochranu obsahu nástavby, nechybí ani různé typy můstků pro obsluhu zajišťující bezpečnost práce. Pro vysýpání zrnin do příjmových košů bez zbytečných ztrát je také možné opatřit výsypné hrany různými nástavky a usměrňovacími plechy. Rovněž nechybí výsypné otvory pro zadní čela, které napomáhají bezeztrátovému a přesnému vysypávání. Je také možné nahradit zadní čelo systémem s překládacím šnekem a využít tak klasický návěs jako překládací vůz. Vzhledem k nižší investiční náročnosti (než pořízení nástavby nebo překládacího vozu) může být zajímavá i jeho ekonomika. Využitelnost klasických zemědělských prostředků se rovněž zvyšuje při pořízení systémů výměnných nástaveb. Mezi klasiku patří rozmetadlo pevných statkových hnojiv nebo různé cisternové nástavby.

Vůz musí následovat mlátičku

Při sestavování linky na sklizeň obilovin je třeba zajistit, aby nejdražší článek, to znamená sklízecí mlátička, pracoval s minimálními ztrátovými časy. Nezbytný je tedy kontinuální odvoz umožňující vysýpání zásobníku mlátičky pokud možno za jízdy. Rozhodně platí, že dopravní prostředek musí jezdit za sklízecí mlátičkou a nikoli naopak. K tomu existují různá řešení. Jak nové investice, tak ta technika, která je na farmě nebo v podniku k dispozici. Rovněž se osvědčuje kombinace nových progresivních postupů, mezi něž patří překládací vozy, ale i stávající technika, kam můžeme zařadit již využívané nákladní automobily. Při konfiguraci a nasazení dopravní techniky je nutné pamatovat na skutečnost, že sklizní zrnin na daném pozemku nic nekončí, ale že na něm budeme opětovně zakládat další porosty. 

Klíčové informace

- S rostoucí sklizňovou kapacitou a průchodností sklízecích mlátiček se zvyšuje i objem jejich zásobníků.
- Kromě samotné organizace práce ovlivňuje výkonnost mlátičky fungující logistika, tedy odvoz zrna a jeho následné uskladňování a zpracovávání.
- Nároky na následnou přepravu zrna jsou značné, proto se nejen zvětšuje objem přepravních prostředků, které odvážejí zrno od sklízecí mlátičky po veřejných komunikacích až do místa skladování, ale stále častěji se setkáváme s děleným systémem dopravy. 
- Během děleného systému dopravy se využívají překládací vozy, které se pohybují na sklízeném pozemku a vlastní přepravu pak zajišťují buď rychlé traktory a systémové nosiče s pojezdovými rychlostmi nad 50, respektive 60 km/h, nebo stále častěji nákladní automobily.
- Nasazení překládacího vozu dokáže eliminovat neproduktivní časy do té míry, že dojde ke zvýšení výkonu sklízecí mlátičky až o 25 %.

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down