Majitel jablečných sadů: České jablko mizí, pomohly by kontroly původu jablek

Kvůli nízké výkupní ceně jablek a rostoucím nákladům zastavil jeden z největších českých pěstitelů jablek v Tuchorazi na Kolínsku veškeré investice. Sady Tuchoraz i partnerské distribuční družstvo Bohemia Apple očekávají za loňský rok hospodářský výsledek na nule. Řekl to majitel společnosti Sady Tuchoraz a předseda družstva Bohemia Apple Robert Vyšata.

V předchozím hospodářském období dosáhly Sady Tuchoraz podle informací v obchodním rejstříku zisku 45 milionů korun, družstvo Bohemia Apple přes 12 milionů korun. Ceny, za které dnes obchodní řetězce jablka vykupují, se řídí podle polských pěstitelů, kteří kvůli válce na Ukrajině přišli o ruský trh. Momentálně spadly na průměrných 15 korun za kilogram, které nepokrývají stále rostoucí náklady. Je to nerovný boj a většinu českých pěstitelů to zřejmě zničí, řekl Vyšata.

"České jablko a české sady opravdu mizí a brzy nebude z ovocnářství v Čechách vůbec nic, všichni menší pěstitelé kolem nás postupně končí. Nám se bojuje snadněji, právě proto, že jsme větší a většinu věcí si zajišťujeme zcela nezávisle. Kácet zatím neplánujeme, ale vůbec se nedivím, že jsou to ostatní nuceni dělat, situace je opravdu velmi špatná. Přitom se bavíme o pěti korunách za kilogram navíc, které by českým sadařům pomohly," řekl Vyšata, který začal sady budovat před 30 lety.

"Problém je velká a stále rostoucí nabídka z Polska, ale konstantní poptávka, jablka jsou navíc jediný zemědělský produkt, kde cena za poslední dva roky klesla," řekl Vyšata. Ceny podle něj řetězce určují na týdenní bázi. Ještě loni to bylo přibližně 20 korun za kilogram bez DPH, dnes kolem 15 korun. "Přitom obvyklá výkupní cena pro pěstitele v západní Evropě je jedno euro, tedy 25 korun," doplnil Vyšata. Cenová politika řetězců je podle něj daná a nelze ji změnit. Česká jablka by ale podle něj mohl zachránit lepší systém kontroly původu jablek. "Češi by si rádi za česká jablka pár korun připlatili. Pomohlo by, kdyby se česká jablka mohla prodávat jako česká, jenže hodně je to naředěné právě těmi polskými a zákazník často neví, co přesně kupuje, tady vidím jedinou cestu," řekl.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down