22.05.2006 | 02:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Maloobchod na rozcestí

Koncentrace českého maloobchodního prodeje se již blíží evropskému standardu. Do budoucna můžeme čekat patrně ještě úbytek počtu obchodních řetězců, expanzi velkoprodejen do menších měst i vývoj nových obchodních formátů.

Po rychlém růstu podílu zahraničních řetězců na českém maloobchodním prodeji v konci devadesátých let minulého století se struktura zastoupení jednotlivých typů vlastnictví v českém maloobchodu prakticky příliš nemění. Český trh je již prodejnami obchodních řetězců nasycen, jednotlivé formáty prodejen si začínají konkurovat. "Výstavba nových obchodních ploch nevede ke zvyšování tržeb, ale ke kanibalismu," tvrdí Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research. Žebříček největších hráčů maloobchodního trhu v České republice za loňský rok se na první pohled od předcházejícího podstatně neliší. V čele se drží Makro Cash&Carry s celkovým obratem 37,7 miliardy korun. Na druhé příčce stojí skupina Schwarz ČR, která provozuje řetězce Kaufland a Lidl, s úhrnným ročním obratem rovných 37 miliard korun, třetí místo patří společnosti Ahold Czech Republic s hypermarkety Hypernova a supermarkety Albert. Ústupem ze slávy je 14. místo řetězce Julius Maindl a také desátá příčka společnosti Carrefour. Oba subjekty v ČR letos končí — prodejny Maindla přejal Ahold a Carrefour se dohodl na odkupu svých obchodních ploch se společností Tesco Stores ČR. Ta převzala i většinu z českých prodejen Edeka. Tyto posuny jsou, jak Skála uvedl, pravděpodobně jen první fází rozsáhlejšího procesu, při němž se sníží počet řetězců na českém trhu. Tržby hypermarketů vzrostly podle Skály meziročně o šest miliard korun, ale jejich podíl se v rámci padesátky největších hráčů trhu (top 50) se příliš nezměnil, stále se pohybuje kolem 40 procent. Stálý podíl — kolem 17 procent si udržují i diskontní prodejny. Malý pokles mají supermarkety, které se dostaly s diskonty na stejnou úroveň. Top 50 se na českém trhu rychloobrátkového zboží, kterým jsou především potraviny, podílí 70 procenty, špička deseti nejúspěšnějších subjektů 53 procenty. To podle Skály ukazuje, že se koncentrace českého obchodu již blíží evropskému průměru. Na českém trhu se však pohybuje výrazně více řetězců, než odpovídá jeho kapacitě. Pro další vývoj vidí Skála tři hlavní trendy. První spočívá v expanzi stávajících řetězců, která, protože lukrativní místa jsou již převážně obsazena, míří do menších měst. Jde o malé tzv. kompaktní hypermarketové jednotky. Tržní podíl svého řetězce již příliš nezvyšují. Stále podle Skály expandují diskontní řetězce, které ještě mají dostatek prostoru v různých regionech, zejména na severní Moravě. Jejich rozpínání však budou tvrdě konkurovat právě vznikající kompaktní hypermarkety. Druhým procesem spějícím ke konsolidaci trhu bude vzájemné převzetí a fúze firem, jejímiž svědky jsme již dnes. Třetím směrem je vývoj nových obchodních formátů mimo jiné i specializovaných nepotravinářských prodejen.

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down