18.02.2009 | 03:02
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Maloobchod se dále koncentruje

Pokračující koncentrace obchodních řetězců, nižší dynamika růstu jejich obratu ve srovnání s předchozími lety, orientace na menší formáty prodejen, které jsou blíže zákazníkům – tak vy se dal charakterizovat vývoj českého maloobchodu s rychloobrátkovým zbožím, v němž dominují potraviny, v uplynulém roce.

Struktura maloobchodních řetězců se loni stejně jako v uplynulých letech měnila. Jak upozornil Zdeněk Skála z firmy Incoma Research, skupina Rewe, která provozuje supermarkety Billa a diskontní prodejny Penny Market, dokončila přebírání prodejen Delvita a začala do své sítě integrovat řetězec Plus. Z hlediska dosažených tržeb zůstala i loni na prvním místě firma Schwarz ČR, která u nás provozuje řetězce Kaufland a Lídl. Její loňské tržby dosáhly 54,5 mld. Kč a oproti předcházejícímu roku se zvedly o 4,5 mld. Kč. Na druhém místě se udrželo Tesco Stores ČR s tržbami 47 mld. Kč a jejich meziročním nárůstem o tři miliardy korun. Právě Tesco je příkladem firmy, která výrazně diverzifikuje své obchodní formáty. Kromě hypermarketů a obchodních domů se orientuje i na menší supermarkety a prodejny Tesco Express. Nesází tedy jen na nárazové velké rodinné nákupy, ale snaží se jít blíž k bydlišti zákazníků a nabízet jim i něco navíc. Na třetí příčce žebříčku skončil loni Ahold Czech Republic s tržbami 44 mld. Kč s hypermarkety Hypernovou a supermarkety Albert. Jeho novým formátem je Hyperalbert, což je podle Skály „remodelovaná Hypernova“. Nabídka tohoto nového typu velkoprodejen se posunuje výrazně do oblasti čerstvého zboží a orientuje se na sortiment, který požadují náročnější zákazníci. Na čtvrtém místě skončila i loni firma Makro Cash&Carry ČR s tržbami 39,5 mld. Kč. Skála upozornil na řetězec Globus ČR. Ten se přes to, že má pouze 13 prodejen, a tedy i poměrně malou prodejní plochu, drží na šesté pozici s loňskými tržbami 25,4 mld. Kč. Podle Skály má nejvěrnější zákazníky, kteří jeho prodejny preferují a jsou ochotni za nimi dojíždět i z větších vzdáleností. Podíl deseti firem (Top 10), které se umístily na prvním místě, dosáhl loni v obchodě s maloobrátkovým zbožím celkem 64 procent. Úhrn jejich tržeb se meziročně zvýšil o 24 mld. Kč, což odpovídá osmi procentnímu růstu. Vzhledem k tomu, že v roce 2007 vykázala první desítka nárůst o 12 procent, je vidět, že její se dynamika rozvoje zpomaluje. „Je otázka, do jaké míry lze spojovat tento vývoj s již působícím ekonomickým ochlazením,“ poznamenal Skála s tím, že měření tzv. cenové citlivosti, tedy orientace spotřebitelů na výběr zboží podle ceny, neukázalo zásadní zlom. Momentální pokles poptávky nespojuje Skála zatím s nějakou velkou proměnou v myšlení zákazníků, ale s opatrností a vyčkáváním na to, jak se bude situace dále vyvíjet.

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down