Koncentrace maloobchodního trhu v České republice se pozvolna přibližuje situaci v západoevropských zemích. Tržní podíl pěti největších řetězců s rychloobrátkovým zbožím (TOP 5) se v těchto zemích pohybuje mezi 60 až 75 procenty, v České republice se v roce 2014 zvýšil na 48,5 procenta proti 46 procentům v roce 2013. Vyplývá to ze Zprávy o stavu zemědělství ČR za rok 2014, tzv. Zelené zprávy, kterou v závěru srpna schválila vláda.
Prvních deset řetězců představuje hlavní nákupní místo již pro 96 procent českých domácností, tedy zhruba stejně jako v předchozím roce, přitom TOP 5 prodejen je hlavním nákupním místem již pro 71 procent dotázaných, což představuje meziroční zvýšení o jedne procentní bod (p. b.).
Tradičně silný Kaufland uvedlo jako své hlavní nákupní místo, kde utratí nejvíc ze svých výdajů za potraviny a zboží denní potřeby, 23 procent dotázaných (o tři p. b. více než v roce 2013). Druhé místo obsadil Penny Market (14 %, meziroční stagnace), třetí příčka patří prodejnám Tesco, které získaly celkových 13 procent preferencí. Čtvrtá příčka patří prodejnám Albert s preferencemi 12 procent (meziroční pokles o dva p. b.). TOP 5 uzavírá Lidl s devíti procenty preferencí a meziročním snížením o jeden procentní bod. Z hlediska objemu tržeb největších obchodních firem byl na prvním místě řetězec Kaufland, který loni vykázal tržby v celkové výši 51,3 miliardy korun. Za ním následují Tesco Stores ČR (44 mld. Kč), Ahold ČR (40 mld. Kč), Penny Market (30,4 mld. Kč) a Makro cash & carry (29,4 mld. Kč).*