02.10.2000 | 12:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Masokombinát Martinov na cestě ke změně

Masokombinát Martinov se vydává na novou cestu. Měla by vést k tomu, aby se „zlepšil trend jeho hospodářských výsledků a podnik se dostal do standardních parametrů řízení,“ řekl nám Vítězslav Grygar, předseda představenstva akciové společnosti Prospective Solution. Jejím úkolem je tuto změnu v masokombinátě realizovat. „Máme podepsanou smlouvu o vstupní analýze, z níž vyplyne možnost řešení podniku, a před podpisem je smlouva o řízení podniku,“ dodal.

Prvním krokem v Masokombinátu Martinov bude podle Grygara základní pohled na celý podnik, poznání jeho stavu a vytvoření představy, kam jej nasměrovat. O své činnosti v masokombinátu chce společnost informovat jeho dodavatele a odběratele. „Druhým neméně důležitým krokem bude navázání užší spolupráce s prvovýrobou. Pokud se podíváme na pohyb cen, který u prasat letos kolísal od 26 do 41 Kč/kg živé hmotnosti, vidíme, že jednou byl na koni zpracovatel, jednou prvovýroba. A to není dobře.“
Grygar konstatoval, že náš zpracovatelský průmysl je většinou po stránce technologické velmi dobře vybaven. To podle něj platí zejména o Masokombinátu Martinov. Je to závod, který má certifikát pro vývoz do zemí Evropské unie, používá nejnovější standardy pro zpeněžování zvířat. Jediné, co je možné výrobě vytknout, je že nejede na plné obrátky. To však již souvisí se stránkou obchodně-ekonomickou. „Je nutné, aby ekonomika prolnula celým řízením podniku. Aby se všude pracovalo s náklady. Je to ale obecný problém u nás. Podnik je třeba rozdělit do co nejmenších organizačních jednotek, tak aby se daly vyhodnocovat ekonomicky. Je také zapotřebí udělat nové cenové kalkulace výrobků a vybrat produktové řady s přidanou hodnotou. V podniku musí dominovat marketing. Je nutné, aby se vyrábělo to, co opravdu chtějí zákazníci, a jejich představám přizpůsobit i balení výrobků, avšak v rámci ekonomické rentability. Stranou nesmí zůstat ani důkladné vyškolení obchodních zástupců, aby byli schopni výrobky nabízet a zároveň věděli, za kolik je může podnik dodávat. Stále platí, že není problém vyrobit, ale prodat. Obchod se primárně dělá kvůli penězům. Jednotka úspěšnosti jsou vydělané koruny, ne vyrobené tuny a kila.“
Nemalý důraz klade firma na další rozvoj lidí. „V neposlední řadě je důležité zaměřit se na vzdělávání a zvyšování kvalifikace zaměstnanců, na zajištění jejich motivace. To jsou věci, které zvyšují hodnotu celého podniku.“
Hlavním produktem společnosti Prospectiv Solution je restrukturalizace a revitalizace firem. „Abychom mohli odpovídat za výsledky své práce, musíme mít exekutivní odpovědnost, to znamená, že do řídicích funkcí podniku musíme dosadit své lidi. Nejsme placeni za rady, tréningy či konzultační činnost, ale za dosažený výsledek. Ten je měřen hospodářským efektem, zejména vytvořenou přidanou hodnotou,“ vysvětlil Grygar a poznamenal, že „výsledkem je podnik na standardní evropské úrovni, který vrátíme do rukou zadavatele nebo připravíme jeho prodej logickému partnerovi. Je nám úplně jedno, zda tímto partnerem bude subjekt tuzemský či zahraniční.“ Pokud jde přímo o Martinov, je podle Grygara možné, že „do budoucna budou i zemědělci mít na majetku masokombinátu podíl. Bude dobře, když budou zodpovídat za osud zpracovatelského podniku. Je však nutné, aby akcionáři podniku akceptovali, že v jeho čele bude výkonný profesionální management a oni budou kontrolovat hospodářské výsledky, které vytvoří. Pokud s nimi nebudou spokojeni, pak je jejich právem, aby tento management vyměnili. Pokud však akcionáři chtějí podnik řídit ze své pozice, je nebezpečí, že se projeví platnost starého přísloví, které říká, že bližší je košile než kabát.“

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2023 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down