Rekordní roční produkci smetany, jogurtů, tvarohových dezertů a dalších tzv. kelímkových výrobků hlásí v uplynulém roce akciová společnost Mlékárna Kunín. Podle Evy Kijonkové, která společnost mediálně zastupuje, sjel z jejích výrobních linek již před koncem loňského roku stomiliontý mléčný výrobek balený do kelímků. "Ve srovnání s rokem 2003 vzrostla výroba těchto mléčných výrobků o přibližně sedm milionů kusů," prohlásila Kijonková s tím, že měsíční výroba se pohybovala okolo sedmi až osmi milionů kusů, v listopadu však dosáhla deseti milionů.
I v letošním roce se chce podnik orientovat hlavně na tyto produkty s vysokou přidanou hodnotou: "Dostaneme se určitě přes sto hranici milionů výrobků za rok. Trend růstu produkce tvarohů, smetan, jogurtů a podobných výrobků s vyšší přidanou hodnotou je součástí naší strategie," konstatoval generální ředitel mlékárny Zbyněk Gebauer. Mlékárna Kunín má dnes 30procentní tržní podíl v prodeji mléčné rýže a krupice, z 18 procent zásobuje trh smetanou, ze 17 procent trvanlivým a z deseti procent čerstvým mlékem. Letos chce Kunín zvýšit hlavně výrobu dvou loni zavedených novinek — krabicového mléka pro cappuccino a smetany na vaření. Na zvyšování produkce mlékárny se podle Kijonkové podílí i vzrůstající export. Zatímco do konce září roku 2003 vyvezl podnik hotové výrobky za deset milionů korun, dosáhly loni tržby z jejich exportu za stejné období 134 milionů korun. K rozhodujícím zahraničním trhům mlékárny patří například Německo, Švédsko, Maďarsko či Rakousko. Jak však Kijonková poznamenala, mlékárna čelí doma i na zahraničních trzích tvrdé konkurenci. Své dělá i politika obchodních řetězců. Odliv syrového mléka z Čech do Německa se dotkl i kunínské mlékárny. Moravské mléko totiž podle Kijonkové míří pro změnu do Čech. Pokud bude tento trend pokračovat, bude se mlékárna patrně muset pohlédnout po surovině na Slovensku.