Nejenom prvovýrobci v agrárním sektoru, ale i zpracovatelé se už brzo budou muset přizpůsobit novým podmínkám daným Evropskou unií. Například mlékárny musí za staré dosluhující stroje nakoupit moderní, většinou plně nebo z velké části automatizované pomocníky. Finanční injekci v tomto směru nabízí i program Sapard, z nějž čerpala také jedna z menších mlékáren v jihozápadních Čechách.
Mlékárnu Dvorec jako jeden ze závodů bývalého státního podniku Mlékárenský průmysl Klatovy privatizovala v roce 1994 společnost PROM, spol. s r. o. Její hlavní náplní je výroba mléčných produktů a obchodování s nimi. V současnosti nakupuje přes 100 000 litrů mléka denně z blízkého i vzdálenějšího okolí (do vzdálenosti přibližně 50 km). Aktuální cena (k 15. červenci) byla 7,60 Kč/l.
Jak týdeníku Zemědělec sdělil ředitel společnosti Václav Mirvald, výkony za loňský rok se ustálily na částce 545 milionů Kč při 170 zaměstnancích, z nichž 75 procent pracuje ve výrobě. Přírodní sýry se ve Dvorci vyrábějí již historicky, v poslední letech se ke klasickým tvrdým, polotvrdým, bílým sýrům a tvrdému tvarohu přidaly ještě měkké zrající a tavené sýry, měkký tvaroh a také trvanlivé mléko. Do budoucna se mlékárna bude podle slov ředitele orientovat převážně na měkké sýry, včetně vývoje nových typů balení či příchutí.
Z hlediska vstupu do Evropské unie má dvorecká mlékárna vyjednané přechodné období potřebné k harmonizaci legislativy do roku 2006. Jako negativum vnímá Mirvald nevyjasněná pravidla, za nichž budou moci firmy s přechodným obdobím působit na evropském trhu.
Pochoutka v krabičce
Vaničky nebo kelímky naplněné tavenými sýry zná z pultů obchodů snad každý z nás. Méně se ale ví, jak probíhá celý proces jejich výroby. Pojďme nahlédnout pod jeho pokličku.
Suroviny pro výrobu tohoto typu sýrů (sýry, tavicí soli, emulgátory a voda) se umístí do tavicího zařízení, kde se za určité teploty smíchají v homogenní hmotu. Ta poté putuje manuálně nebo potrubním systémem do násypky sousedící s plničkou, která může mít několik podob závislých na finálním vzhledu výrobku. V případě dvouřadé karuselové plničky tavených sýrů od firmy ATIP, která je v PROMu od září minulého roku, probíhá celý proces následovně: Základem stroje z nerezové potravinářské oceli je rotující stůl s vyznačenými prohlubněmi, do nichž se postupně v jednotlivých krocích umísťuje kelímek, který se vyplachuje inertním plynem a pak plní produktem. Následuje umístění a přivaření hliníkového víčka a označení kelímku datem spotřeby. Pak už dvoučlenná obsluha odebírá jednotlivé sýry a balí je do velkoobchodních přepravek. Rychlost i velikost balení je u karuselu regulovatelná. Například při výrobě sýrů Harlekýn a balení po 12 kusech, zvládne stroj naplnit 5400 kusů za hodinu.
Sapard pomohl
„ Novou karuselovou plničku tavených sýrů jsme zakoupili jako náhradu za již nevyhovující a zastaralou technologii“, říká Mirvald. „Uvítali jsme možnost získat tuto spolehlivější a výkonnější plničku v rámci programu Sapard, i když jsme zprvu nevěděli, co od něj přesně můžeme čekat“, dodává.
Management firmy PROM věděl o tomto podpůrném programu již několik let. Podle slov ředitele se v České republice zaváděl asi s dvouletým zpožděním, protože chyběla dokonale připravená administrativní stránka. Po celou tuto „mapovací“ dobu se management snažil získávat maximum informací a čekal, kdy se bude moci do programu zapojit. „Zdálo se nám to jako výhodná cesta pro to, aby se firma mohla snáze připravit na přechodné období“, upřesňuje Mirvald. Již v době vyhlášení prvního kola měli dvorečtí většinu informací potřebných pro zpracování projektu. Ten nakonec zadali specializované firmě, protože nechtěli riskovat zamítnutí dotace kvůli, byť nepatrným, formálním nedostatkům.
„S Agenturou Sapard jsme jednali až v době podání žádosti a na přístup jejích zaměstnanců si nemohu stěžovat“, konstatuje ředitel mlékárny a dodává: „přestože jsme všichni v té chvíli tak trochu ‚mapovali terén‘, vše proběhlo naprosto korektně.“
Původní projekt na novou technologii byl vyčíslen na 2,5 milionu korun, skutečná částka byla o 40 tisíc nižší. Z té pak bylo Agentura Sapard proplatila podniku padesát procent. „Nemám důvod si stěžovat ani na program, ani na jeho průběh“, uzavírá Mirvald.