31.08.2007 | 08:08
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Na startu je bionafta

Od letošního září se rozbíhá povinné přimíchávání biosložek do pohonných hmot. Zatím jde jen o metylester řepkového oleje, který se začíná přidávat do motorové nafty. Od ledna se bude také do benzínu dávat bioetanol.

Přimíchávání biopaliv do pohonných hmot má snížit naši závislost na fosilních zdrojích, které musíme dovážet. Ekologové si od něj slibují menší zatížení atmosféry skleníkovými plyny. Největší přínos má však pro zemědělce. Zvýší poptávku po jejich produkci a potáhne nahoru i její ceny. Proto představitelé našich farmářů zahájení povinného přimíchávání metylesteru řepkového oleje (MEŘO) vítají. „Samozřejmě to pokládám za dobrý počin, i když přišel pozdě,“ komentoval zahájení povinného přidávání metylesteru prezident Agrární komory ČR Jan Veleba, který „plusové body“ za to dává ministru zemědělství Petru Gandalovičovi. Rozjezd bionafty kladně hodnotí i předseda Asociace soukromého zemědělství ČR Stanislav Němec, zejména pro jeho „promítnutí do trhu ve prospěch zemědělců.“ Zároveň doufá, že se jím zajistí trvalejší odbyt zemědělské produkce. „Podstatné je, že se suroviny pro potravinářskou výrobu dostanou na volnější trh,“ podotkl. „Bylo to potřebné a každopádně je to krok správným směrem,“ pochválil povinné přimíchávání MEŘO předseda Zemědělského svazu ČR Miroslav Jirovský a dodal: „Je nutné, abychom dále pokračovali a zvyšovali podíl bioložky. Je třeba splnit cíle, které stanovila Evropská unie.“
V celém objemu motorové nafty prodávané na našem území musí být počínaje letošném zářím dvě procenta MEŘO. Původní záměr povinného přidávání do každého litru paliva zhatila loni Evropská unie. Podle ní to není možné, neboť spotřebitelé mají mít právo na to, aby si mohli zakoupit i palivo bez biosložky. Evropská komise se také v podstatě „zasloužila“ o to, že u nás před lety slušně se rozbíhající přimíchávání metylesteru do nafty prakticky skončilo. Nelíbil se jí totiž náš způsob podpory, s níž musela ČR po vstupu do unie přestat. Proto naši výrobci svou produkci prodávali do zahraničí, což bylo pro ně výhodnější. Přitom v letech 2000 až 2001 obsahovala biosložku již asi desetina z veškeré prodávané motorové nafty.
Zatím se letos i příští rok mají přidávat do pohonných hmot jen dvě procenta biopaliva. Od ledna 2009 se jeho podíl zvýší na 3,5 procenta u benzínu a na 4,5 procenta u nafty. Do konce letošního roku by mělo jít podle odhadů do nafty celkem 307 tisíc hektolitrů metylesteru. To představuje asi 76 tisíc tun řepky, což je asi jen sedm procent letošní sklizně této plodiny. V průběhu příštího roku se na výrobu bionafty pravděpodobně spotřebuje kolem 947 tisíc hektolitrů MEŘO, tedy asi 233 tisíc tun řepky. Podle Petra Jeviše ze Sdružení pro výrobu bionafty je u nás celkem k dispozici roční výrobní kapacita na tento produkt ve výši 3,4 milionu hektolitrů. Setuza, která zatím ve svých provozech v Olomouci a v Mydlovarech dělala 50 tisíc tun MEŘO, zahájila v závěru srpna výrobu v novém provoze v Ústí nad Labem. Tím zvedla svou roční kapacitu na 150 tisíc tun metylesteru, tedy zhruba na 1,8 milionu hektolitrů. Samotná kapacita Setuzy tedy výrazně převyšuje spotřebu ČR.
Podobně na dvouprocentní přídavek bioetanolu do benzínu bude v příštím roce pravděpodobně podle odhadu třeba asi 650 tisíc hektolitrů této biosložky. Pokud by jedna polovina z tohoto množství pocházela ze obilí a druhá z cukrovky, pak by bylo se spotřebovalo asi 91 tisíc tun pšenice a 325 tisíc tun cukrovky. Celoroční a nikoli jen kampaňovou výrobu zahájil v uplynulých dnech v Dobrovici lihovar společnosti Agroetanol TTD. Jde o dceřinou firmu společnosti Cukrovary TTD. Jen letos chce z cukrovky vyrobit 800 tisíc hektolitrů. Na trhu jsou i další výrobci. Obilí zpracovává lihovar Ethanol Energy ve Vrdech a také závod v Trmicích na Ústecku, který dokončuje společnost PLP. Pro povinné přimíchávání bude u nás tedy bioložek dostatek a jejich přebytky se budou i nadále vyvážet.
Bioložky jsou dražší než pohonné hmoty fosilního původu. Protože stát biopaliva na rozdíl od některých jiných zemí nepodporuje, zaplatí rozdíl spotřebitelé. Cena litru motorové nafty by se podle různých odhadů měla zvýšit po přimíchání MEŘO o 20 až 40 haléřů. Někteří analytici se domnívají, že se letos přídavek metylesteru nemusí v ceně motorové nafty vůbec projevit, nebo její nárůst nebude nijak drastický. Výraznější zdražení by mohlo přijít na začátku příštího roku, kdy se začne z bionafty platit spotřební daň. To by však následně měla velmi brzy zrušit novela slibovaná zákonodárci.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down