Počet lahví mladých domácích vín pod společnou národní známkou Svatomartinské se letos na českém trhu více než zdvojnásobí. Lahví s touto známkou, kterou odkoupil Vinařský fond pro použití všech vinařů, bylo loni v tuzemsku 350 tisíc. Vína, která by měla nést označení Svatomartinské, musejí splňovat předepsané parametry a hodnotí je nezávislá komise. Hodnocení proběhne na začátku listopadu, zatím se do něj přihlásilo 54 výrobců, uvedl ředitel vinařského centra Pavel Krška.
V loňském roce mělo zájem o značku 28 producentů s celkem 51 vzorky. Požadovanými kritérii prošlo 46 vín od 27 výrobců. Celková produkce nakonec činila 153 tisíc lahví a zájem převyšoval nabídku, uvedl Krška. Vína se prodávala ve vinotékách, kde stála asi 80 až 120 korun.
Po úspěšném vyhodnocení mohou výrobci na svých etiketách používat jednotnou grafickou značku nebo mají k dispozici přímo vzorovou etiketu Svatomartinského. Dalším spojujícím vizuálním prvkem je jednotná smršťovací záklopka s logem. Pod značkou Svatomartinské se může prodávat bílé víno, odrůdy Müller-Thurgau a Veltlínské červené rané; růžové víno, odrůdy Modrý Portugal a Svatovavřinecké; červené víno, odrůdy Modrý Portugal a Svatovavřinecké. Víno má být lehčí a svěží.
Svatomartinské se bude poprvé otevírat 11. listopadu, uvedli zástupci Národního vinařského centra.
Držitel licence ke všem svatomartinským symbolům je Vinařský fond. Vinařům nabízí jejich využití, Svatomartinské marketingově podporuje a propaguje. Letos na tento účel vynaloží čtyři až pět milionů korun. Velkoobchodní hodnota předpokládaných 350 tisíc lahví je podle odhadů asi 40 milionů korun.