03.08.2000 | 03:08
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Není nutné jezdit jen na benzín

Cena benzínu a s ní spojená ekonomika provozu vozidel se týká každého motoristy. Zejména trápí ty, kteří automobil či motorku denně potřebují ke spojení se světem, k dopravě do práce nebo přímo k výkonu svého povolání. Na venkově a mezi zemědělci není takových lidí právě málo. A protože s tím, jak bude ropy ve světových nalezištích postupně ubývat, bude její cena logicky spíše stoupat než klesat, přinášíme informaci o možnostech alternativního řešení.

K pohonu osobních aut i prostředků hromadné dopravy je možné využít řadu plynných médií - dřevní plyn, svítiplyn, bioplyn, zemní plyn, propan-butan, vodík, aj. Jak uvádí materiál ministerstva životního prostředí (MŽP), který máme k dispozici, liší se jednotlivá média množstvím emitovaných škodlivin, ekonomikou provozu a bezpečností.
V současné době se používá zejména propan-butan a zemní plyn. Pokud jde o bezpečnost, zemní plyn je lehčí než vzduch a při úniku se rozptýlí. Ne tak propan-butan, který je těžší a musí se počítat s tím, že v uzavřeném prostoru se drží při zemi.
Zmíněný materiál MŽP přináší propočty ekonomického srovnání obou typů alternativních plynových paliv a benzínu. Podle něj je u osobního automobilu Škoda Felicia 1,3 l při průměrné spotřebě 7,8 litrů benzínu na 100 km nutné na ujetí stejné vzdálenosti 7,8 m3 zemního plynu nebo asi 9 litrů propan-butanu. Pokud vezmeme v úvahu cenu benzínu 32 Kč/l (případně 30 Kč/l - hodnoty pro tuto cenu jsou uvedeny v závorce), zemního plynu 9,20 Kč/m3 a propan-butanu 14 Kč/l, budou náklady na ujetí 1 km u tohoto typu vozu 2,50 Kč (2,34 Kč) při klasickém benzínovém pohonu, 0,72 Kč při použití zemního plynu a 1,26 Kč, pokud vůz pojede na propan-butan. Náklady na přestavbu tohoto typu auta jsou u zemního plynu zhruba 40 tisíc Kč, u propan-butanu asi 23 tisíc Kč. Investice by se tedy v případě, že se relace cen mezi jednotlivými médii dlouhodobě udrží, měla u zemního plynu vrátit po 22,5 tis. km provozu (24,7 tis. km), u propan-butanu po ujetí asi 18,5 tis. km (21,3 tis. km).
Vezmeme-li u vozu Škoda Octavia 1,8 l v úvahu průměrnou spotřebu 8,8 litrů benzínu a zmíněné ceny všech tří pohonných médií, bude 1 km jízdy stát 2,82 Kč (2,64 Kč) při použití benzínu, 0,81 Kč u zemního plynu a 1,40 Kč u propan-butanu. Investice na přestavbu vozu by se měly, opět za předpokladu, že dané cenové relace budou platit i nadále, vrátit u zemního plynu po asi 19 tisících km (20,9 tis. km), u propan-butanu je to kolem 17,6 tisíce km (zhruba 20 tis. km). Při posuzování vhodnosti přestavby i použitého média je nutné si uvědomit, že klasických čerpacích stanic na benzín máme u nás 1820, na propan-butan asi 500 a na zemní plyn pouze 7.
Jak uvedl ministr životního prostředí Miloš Kužvart, MŽP se snaží, aby tento, pro alternativní pohonná média výhodný, cenový rozdíl zůstal zachován i do budoucna. V rámci Státního fondu životního prostředí jsou vyčleněny určité finanční prostředky na investice do infrastruktury v této oblasti, do budoucna bude podle Kužvarta možné využít na tento účel i prostředky EU.
Bližší informace: Ing. Hájek, ředitel odboru ekonomiky, ministerstvo životního prostředí, tel: 02/67122084
nebo
Ing. Žákovec, Pražská plynárenská, a.s., tel.: 02/ 67172739, 768663

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down