Sdružení obrany spotřebitelů České republiky se již více než půl roku snaží obhájit spotřebitelská práva ve věci prošlých telefonních karet Českého Telecomu a náhrady za ně. Zatím bez jasného výsledku. Protože zákony daly od 1. ledna letošního roku spotřebitelské organizaci možnost podávat v určitých případech žalobu, nezříká se ani této cesty. Ale předtím chce využít veškerých možností na mimosoudní řešení sporu.
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky se obrátilo otevřeným dopisem na ministra informatiky české vlády Vladimíra Mlynáře se žádostí o podniknutí určitých kroků v zájmu uživatelů telefonních karet, kterým Český Telecom ukončil platnost. Sdružení zvolilo tento způsob i v souvislosti s ministrovým vyjádřením, že nedojde-li k privatizaci Českého Telecomu, ujme se stát aktivněji výkonu svých akcionářských práv v něm.
Sdružení obrany spotřebitelů ČR v dopise zdůraznilo, že se nemůže ztotožnit s postupem, který Český Telecom zvolil. Tato firma z pohledu SOS v současné době postupuje protiprávně, protože ukončila platnost starých telefonních karet, které nebyly nijak označeny údajem o omezené platnosti, a neprovolané jednotky nahrazuje jen na originálně zabalených kartách, a to jen po velmi omezenou dobu. O ukončení platnosti byli spotřebitelé informováni pouze se sedmiměsíčním předstihem, přičemž obvyklá doba pro protelefonování karty je podle dostupných informací dva roky.
Podle odhadů, které má SOS k dispozici, se výše škody, která takto vznikla spotřebitelům, pohybuje minimálně v desítkách miliónů korun. Proto požaduje postupovat podobně jako v současné době v Německu – dojde-li k ukončení platnosti karty, tak telefonní operátor vydá novou kartu s identickým počtem jednotek.
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky přislíbilo majitelům karet do konce ledna sdělit informaci a doporučení k dalšímu postupu v této věci. Nevylučuje ani podání žaloby, nicméně by raději předešlo soudnímu řešení tohoto sporu, i to je důvod, proč se rozhodlo obrátit otevřeným dopisem na ministra informatiky.