Třebaže jsem národem pivařů a pivo považují mnozí z nás za tekutý chléb, začínáme stále častěji kupovat i víno. Mnozí ze spotřebitelů jsou dokonce ochotni si za jeho kvalitu připlatit. Častěji kupujeme víno zahraniční než domácí a červené než bílé.
Podle mluvčí Makro Cash & Carry Markéty Světlíkové spotřeba vína v ČR v posledních letech roste. Bohužel více než polovina prodaného vína pochází z dovozu. Letos zatím vzrostl prodej vína ve srovnání se stejným obdobím loňského roku objemově o jedno procento. Pokud se na prodej vína podíváme z hlediska jeho hodnoty vyjádřené v korunách, pak se jeho prodej zvýšil o 3,5 procenta. I to ukazuje, že na víně přestáváme šetřit. Pokud jde o poměr červeného a bílého vína, vyhrává v poměru 6:4 víno červené. Ve stejném poměru převažují v našich nákupech vína dovážená nad tuzemskými.
Při nákupu zahraničních vín dávají Češi čím dál větší přednost značkám z Austrálie a z Jižní Ameriky, především Argentiny a Chile. Prodej vína z Bulharska, Maďarska, Francie a JAR stagnuje nebo klesá.