Chléb a pečivo z tuzemských pekáren by neměly zlevňovat, ani pokud bude letos v České republice dobrá úroda obilí a klesne cena mouky. Podle Jaromíra Dřízala, předsedy Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů v ČR, pekárnám v posledních letech stoupaly náklady, které kvůli tlaku na trhu nemohly promítnout do cen. Řada pekáren je podle něj ve ztrátě a levnější mouka by jim mohla pomoci přežít. Případné snížení cen by zřejmě vedlo ke zhoršení kvality pečiva. ka.
Jak uvedl Dřízal v rámci Dne otevřených deří v pekárně Adélka Pelhřimov, na podzim budou výrobci s obchodníky vyjednávat o cenách chleba a pečiva pro další rok. "Určitě tam bude silný tlak ze strany obchodů," konstatoval. Podle něj jsou už teď v Česku asi osmé nejnižší ceny pekařských výrobků v Evropské unii. Uvedl, že pekárny potřebují lepší tržby, aby mohly zaplatit kvalifikované pracovníky a aby se mohly rozvíjet. Dodal, že průměrná mzda v českých pekárnách loni činila 16 100 korun hrubého měsíčně, ačkoliv tam lidé musí hodně pracovat o víkendech a v noci. Tuzemští výrobci pečiva jsou podle svazu také decimováni dovozem zmrazených polotovarů. "Když nás převálcují zahraniční dodavatelé s polotovary, do deseti let tady budeme kupovat toastový chleba jako v Americe a vzpomínat na kvalitní české výrobky," řekl předseda. Před rokem 1989 fungovalo v ČR jen kolem 65 pekáren. Od 90. let se síť rychle rozrůstala. Nyní podle svazu v zemi funguje asi 750 pekáren. V posledních pěti letech ale desítky menších provozů ukončily činnost. Některé starší pekárny mají podle Dřízala problémy kvůli tomu, že nemají novinky a drží jen klasikou výrobu chleba a pečiva.
Mezi rozvíjející se firmy naopak patří pelhřimovská pekárna Adélka, jedna ze tří největších pekáren na Vysočině. Má svůj mlýn, vyrábí i cukrářské výrobky, hotová jídla a lahůdky. Denně produkuje kolem 1000 výrobků; jen chleba asi 15 druhů. "Pekařina samotná by nás neuživila. Dokážeme obchodníkům udělat kompletní servis. Využíváme toho, že to auto už tam jede, tak abychom toho tam složili co nejvíc," vysvětlil generální ředitel Roman Teisler šíři výroby. Pekárna, která klade důraz na budování vlastní značky, má rovněž 22 vlastních obchodů. I v tomto kraji má pekárna silnou konkurenci. "Sem do rajonu jezdí i přes 30 pekařů," uvedl Teisler. Akciová společnost pro letošek plánuje obrat kolem čtvrt miliardy korun a zaměstnává téměř 300 lidí.