Maloobchodní řetězec Kaufland zásobuje svoje prodejny ovocem a zeleninou přímo od jejich producentů bez zprostředkovatele. V současné době má společnost uzavřeny tzv. pěstitelské smlouvy 63 farmáři v České republice, kteří přímo pro ni pěstují na několika tisících hektarů zeleninu a ovoce. Minulý týden o tom informoval novináře vedoucí nákupu společnosti Kaufland Bohuslav Navrátil s tím, že téměř veškerou základní zeleninu dnes již řetězec může nakupovat od domácích pěstitelů.
Podle Navrátila mají tyto pěstitelské smlouvy budoucnost. Společnost je nejprve uzavírala na dodávky zeleniny a v roce 2012 začala spolupracovat také s pěstiteli ovoce, kteří dnes
dokonce do tří filiálek Kauflandu dodávají sami bez využití centrální skladů společnosti. Právě po jejich vybudování přešla společnost na přímé nákupy od producentů ovoce a zeleniny, což podle Navrátila znamenalo, že při zhruba stejné ceně mohli nabídnou zákazníkům zboží přibližně o dva kvalitativní stupně lepší.
„Klasickou zeleninu jsme dnes již schopni povětšinu roku nakupovat v České republice. Kromě toho, že ji naši zelináři dokáží vypěstovat, umějí ji také kvalitně uskladnit ve větraných skladech, což je pro její kvalitu nezbytné,“ říká Navrátil. Podle jeho slov také od vstupu společnosti na tuzemský trh v roce 1998 platí zásada, že při nabídce rovnocenné z hlediska kvality i ceny bude mít zásadně vždy přednost české zboží. „Z centrály společnosti neexituje žádný diktát týkající se sortimentu potravin který zajišťujeme pro české prodejny Kauflandu,“ upřesnil Navrátil. Konkrétně u jablek dnes prodejny řetězce nabízejí více než čtyřicet procent od tuzemských dodavatelů.
Co se týká exotického ovoce jsou prodejny Kauflandu v České republice zásobovány vesměs stejným zbožím jako prodejny společnosti na západě od našich hranic. „V naprosté většině druhů najdete v našich prodejnách totéž zboží které prodává Kaufland v Německu. Není tedy pravda, jak se někdy říká, že Česká republika je popelnicí Evropy,“ konstatuje Navrátil.
Naopak, jak uvedl, česká pobočka Kauflandu v současné době dokonce dodává svým šesti sesterským společnostem v jiných evropských zemích tuzemské zboží v hodnotě kolem 6,5 miliardy korun ročně. „Jde nejen o privátní značky, které se v České republice vyrábějí pro naše filiálky, ale také o značkové zboží českých výrobců, například plzeňské pivo, mléčné výrobky a další zboží,“ upřesňuje Navrátil.
Jak vyplývá z tiskových materiálů společnosti, podle znění novely zákona o potravinách dnes nabízí Kaufland zhruba 82 procent potravinářského zboží pocházejícího od dodavatelů se sídlem v České republice. Potravin, které mají původ na našem území, je v sortimentu firmy 60 procent.
V prodejnách Kauflandu se dnes stejně jako ve většině maloobchodních řetězců u nás prodává minimálně polovina zboží tak zvaně v akci, což je například v porovnáním se Slovenskem dvakrát více a srovnání s Německem je rozdíl ještě markantnější. A platí to i o potravinách. Podle Navrátila je dnes řada výrobků, které jsou zákazníci ochotni nakoupit pouze v rámci slevových akcí.
Prodejen přibývá
Jak novinářů řekl finanční ředitel společnosti Jan Stupka, aktuálně má Kufland 119 prodejen jejichž velikost se pohybuje od dvou do 5,5 tisíce metrů čtverečních. Společnost disponuje také dvěma centrálními velkosklady, z nichž jsou filiálky zásobovány, a také závodem na zpracování masa v Modleticích u Prahy.
Kaufland podle Stupky vykazuje od roku 1998, kdy u nás otevřel první prodejnu, zisk, přičemž za poslední dva roky byla jeho výše zhruba 1,5 miliardy korun při ročním obratu přes 50 miliard korun. Prospolečnost pracovalo minulý měsíc na všech tuzemských provozovnách téměř 21 tisíc lidí a podle Stupky za relativně slušných platových podmínek. „Platíme v oblasti maloobchodu trochu lépe než ti ostatní a jako jediní máme třináctý plat. Současně zaměstnáváme lidi i v regionech kde je velká nezaměstnanost,“ řekl Stupka s tím, že firma zaměstnancům poskytuje i jeden týden dovolené navíc.
Hypermarkety Kaufland patří spolu s diskontními prodejnami Lidl do německé maloobchodní skupiny Schwarz, která je jedničkou na tuzemském trhu. Česká epublika byla hned po Německu prvním státem, kde kaufland otevřel své obchody. Dnes společnost působí v sedmi evropských zemích, a to kromě ČR a Německa také na Slovensku, v Polsku, Rumunsku, Bulharsku a v Chorvatsku. Celkem pod značkou Kaufland provozuje v Evropě více než tisísovku prodejen.
Podle nedávno zveřejněné studie společnosti Incoma GfK je Kaufland nejoblíbenějším řetězcem na českém trhu, když ho jako své hlavní nákupní místo ho uvádí 23 procent domácností.