Pivovary uvařily více piva

Pivovary v České republice loni uvařily 19,65 milionu hektolitrů piva, což bylo o 2,3 procenta meziročně více. Zatímco domácí spotřeba stagnovala, vývoz vzrostl o osm procent. Výsledky dnes zveřejnil Český svaz pivovarů a sladoven. Celková spotřeba piva včetně jeho nealkoholické varianty činila 16,29 milionu hektolitrů, meziročně klesla o 0,2 procenta. Každý obyvatel České republiky tak stejně jako předloni vypil v průměru 144 litrů piva. Turisté v České republice loni vypili 630 000 hektolitrů piva. Ze země se vyvezlo 3,65 milionu hektolitrů piva, předloni to bylo 3,39 milionu hl.

Výrazný propad loni zaznamenal dovoz piva, který meziročně klesl o 42 procent na 291 000 hektolitrů. Méně se jej dovezlo především z Polska, Maďarska a Slovenska. Podle svazu klesl zejména dovoz levného piva, které se do Česka začalo více dovážet po zvýšení spotřební daně v roce 2010. "Pivovarský trh se vloni trochu nadechl, ale bylo to dáno hlavně rostoucím zájmem o české pivo v zahraničí. Tuzemská spotřeba se od roku 2010 pohybuje prakticky na stejné úrovni," uvedl předseda svazu František Šámal. Postupně se podle něj ale mění životní styl a preference českých spotřebitelů. "Díky tomu dlouhodobě roste spotřeba ležáků a v posledních letech i speciálů a pivních mixů," poznamenal.
Prodej piva v restauracích loni stagnoval na 41 procentech celkového prodeje. Ještě v roce 2009 představovalo pivo vypité v restauracích 51 procent domácí spotřeby, od té doby tento podíl klesá ve prospěch baleného piva prodaného v maloobchodě. "Český konzument i nadále bedlivě zvažuje, jestli zajít do restaurace, nebo si koupit levnější pivo v supermarketu," řekl Šámal.
Nejvýrazněji, o 22,8 procenta, rostl loni vývoz na Slovensko, o desetinu více než přede dvěma lety se vyvezlo pivo také do Francie a do Polska. Naopak největší propad zaznamenal export na Ukrajinu a do Běloruska. Vývoz piva do zemí EU se zvýšil o osm procent, mimo státy EU o čtyři procenta. Tuzemské pivo se vyváží do 73 států mimo EU, meziročně vzostl zejména vývoz do USA, Kanady, Koreje, Srbska či Číny.  Zatímco spotřeba výčepního piva loni v Česku klesla o tři procenta, ležáku se prodalo o dvě procenta více. Spotřeba nealkoholického piva se zvýšila o procento, pivních mixů o 15 procent.*

Celý článek naleznete v týdeníku Zemědělec č. 17

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down