Téměř pětinový meziroční propad prodeje Stocku Plzeň způsobily v loňském roce zejména nárůst spotřební daně a nižší konzumace lihovin. Největší český výrobce lihovin tak loni prodal 20,76 milionu litrů alkoholických nápojů, zatímco o rok dříve to bylo 25,9 milionu litrů. Informoval o tom generální ředitel společnosti Martin Petrášek.
Propad Stocku koresponduje s celorepublikovým poklesem prodeje lihovin. Podle prognóz Unie výrobců lihovin ČR se loni český trh propadl nejméně o pětinu. Za první pololetí byl pokles celého trhu téměř třetinový. "Podobě jako všichni ostatní domácí výrobci lihovin jsme vstupovali do roku 2004 za situace, kdy byly na skladech obrovské zásoby lihovin, které obchodníci spekulativně nakoupili v závěru roku 2003," uvedl ředitel. V první polovině loňského roku obchod zásoby vyprodával a Stock i další producenti čelili velkému útlumu poptávky. Situace trvala celé první pololetí. Stock ale posílil ve druhém pololetí a propad nebyl tak rapidní.
Zvýšení spotřební daně zdražilo lihoviny a podle Petráška dále podpořilo lukrativnost černého trhu, který podle odhadů činí až čtvrtinu legální produkce. Daňová opatření ani povinné kolkování lihovin nebudou mít z hlediska potlačení černého trhu pozitivní efekty a nebudou ani přínosem pro státní rozpočet, uvedl.
Negativním jevům se největší český výrobce snažil čelit posilováním exportu, zaváděním nových výrobků a rozšiřováním portfolia prodávaných alkoholických nápojů. Vývoz společnosti do 11 zemí dosáhl loni 2,33 milionu litrů, což představuje meziroční nárůst o 19,1 procenta. Rozhodující podíl na růstu vývozu má firma Stock Slovakia, která zvýšila prodeje na Slovensku o čtvrtinu. Podnik dále vstoupil na jaře na trh vína se značkou Král vinohradu z Vinselektu Michlovský.