Pouze české švestky nakoupí letos pro svoji produkci Stock Plzeň. Jejich celoevropská úroda je totiž nadprůměrná, nejlepší za 15 let. Řekl to vedoucí provozu Stocku v Prádle Václav Šitner.
Zatímco každoročně dovážela firma téměř polovinu potřebných švestek z Polska, Maďarska, Slovenska a Rumunska, letos nakoupí všechny z českých sadů. Zejména chce podpořit malopěstitele ze Šumavy. Pro sezonu 2006 až 2007 potřebuje 800 až 1000 tun, z nichž vyrobí asi 250.000 litrů slivovice, téměř dvojnásobek oproti roku 2003, kdy největší česká likérka její výrobu obnovila. "Vyrábíme už tři týdny. První letošní slivovici budeme moci ochutnat po 15. říjnu," dodal. Firma letos opět očekává vyšší prodej, neboť je cítit příklon konzumentů ke značkovým výrobkům. "Jsme jediní, kteří vyrábíme 40procentní slivovici, ostatní mají 45 až 50 procent," uvedl Šitner. Od loňského roku nabízí ještě pětačtyřicetiprocentní slivovici Excellent.
Podle šéfa Stocku Martina Petráška se Češi po 20 letech znovu vracejí k tradičním a lidovým lihovinám. Kromě klasického rumu, dnes tuzemáku, jde zejména o peprmintku, klasickou vodku a také slivovici s nižším obsahem alkoholu. Její spotřeba meziročně roste o 25 až 30 procent.
"Chceme podpořit zejména pěstitele ze Zdíkovska, Vacovska, Volyňska, Horažďovicka a Sušicka, od nichž nakoupíme asi 80 procent potřeb," uvedl Šitner. Přestože panuje nadúroda, nabízí Stock sadařům stejné nákupní ceny jako loni. Na Šumavě podle něj nejsou pravé české švestky napadené šarkou, neboť ve vyšších polohách stromy kvetou déle. Stock letos nakoupí více švestek, než potřebuje na letošní sezonu.
Vedoucí provozu v jihoplzeňském Prádle odhaduje letošní cukernatost plodů jako velmi dobrou od 15 do 18 procent, což způsobil studený srpen. Loni byla cukernatost jednadvacetiprocentní. Kvalitu a chuť letošní slivovice, kterou bude firma stáčet až ve druhé polovině října, si Šitner netroufl odhadnout. "Poměr peckoviny vůči dužině je letos ideální," řekl pouze.
Nakoupené ovoce použije Stock na výrobu slivovice a na švestkovici, které dodává do obchodní sítě od poloviny června 2003. Stock začal slivovici vyrábět v roce 2003 po osmileté přestávce. V sezoně 2003 až 2004 prodal 150.000 litrů obou druhů. Likérka je se slivovicí dvojkou na trhu po vizovické firmě Rudolf Jelínek. Podle marketingového ředitele Stocku Richarda Švédy je zřejmé, že se lidé začali více orientovat na kvalitní a originální produkty od velkých výrobců. Značný nárůst spotřeby slivovice začal před šesti lety. Z objemu lihovin vyrobených v ČR, který činí asi 70 milionů litrů ročně, připadá na slivovici zhruba šest procent.