Podíl české zeleniny a ovoce na pultech se podle prodejců liší během roku v závislosti na úrodě. Dovoz obchodníci využívají u plodin, které se v Česku nepěstují nebo v daném roční období nejsou dostupné. Dlouhodobým cílem je ale podpora místních producentů a rozšiřování nabídky českých potravin. Vyplývá to z ankety mezi prodejci. Ministr zemědělství Zdeněk Nekula ve čtvrtek na twitteru obchodníky vyzval k upřednostnění české produkce.
Lokální dodavatelé dostávají v obchodech Penny dlouhodobě přednost před zahraničními, pokud je to možné a místní produkty jsou k dispozici. "Vzhledem ke geografické poloze České republiky zcela logicky v zimě zastoupení českého ovoce a zeleniny klesá, naopak v létě a na podzim je vyšší," řekl mluvčí společnosti Tomáš Kubík.
V nabídce on-line supermarketu Košík.cz jsou dvě třetiny produktů z tuzemska. "V podstatě neexistuje potravina, která se u nás pěstuje a my bychom ji nenabízeli," uvedl mluvčí e-shopu František Brož. Zahraniční plodiny tvoří podle něj především ty, které v domácích podmínkách nelze vypěstovat.
Na dlouhodobou spolupráci s českými farmáři se zaměřuje také konkurenční e-shop Rohlík, který jim pomáhá třeba i zefektivnit podnikání prostřednictvím elektronických objednávek přímo z pole nebo lepší logistiky. "Díky tomu nám prodejní ceny farmářských výrobků skoro nevzrostly a výrazně se přiblížily konvenčním produktům," řekla mluvčí on-line supermarketu Lutfia Volfová. Dodala, že i proto je o lokální produkty velký zájem a stále roste.*