Stejně jako v minulých letech i v příštím roce počítá ministerstvo zemědělství s podporou účasti českých vystavovatelů na vybraných zahraničních veletrzích s výstavách. Pro Agroweb to uvedl Petr Habáň z tiskového oddělení ministerstva zemědělství (MZe).
V roce 2009 budou tak podporována účast firem z České republiky na mezinárodním potravinářském veletrhu v Berlíně - Internationale Grüne Woche, který se koná v lednu, mezinárodní výstavě lovectví a rybaření Jagd & Hund v Dortmundu a mezinárodní potravinářském veletrhu Anuga, který je pořádán v říjnu v Kolíně nad Rýnem. V rámci národní expozice České republiky by měly podle vrchního ředitele odboru environmentální politiky a obnovitelných zdrojů energie Jiřího Trnky získat zdarma plochu i firmy vystavující v únoru na veletrhu ekologických produktů Biofach v Norimberku.
Habáň poznamenal, že podstatným hlediskem výběru podpory českých vystavovatelů na jednotlivých mezinárodních výstavách a veletrzích je zájem firem a organizací z potravinářského a zemědělského sektoru o prezentaci na nich. Ten je podle Habáně zjišťován prostřednictvím konzultací a ankety.
Podpora MZe je zaměřena na marketing a propagaci vystavovatelů z České republiky, jejich výrobků, případně služeb na vybraných mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí. Subjektům, které se jich účastní, částečně hradí nájem výstavní plochy bez vybavení. České národní expozice pod gescí MZe se může účastnit fyzická nebo právnická osoba podnikající na území České republiky a další organizace působící v rezortu zemědělství. Nárok na dotaci má pak subjekt patřící do kategorie mikropodniků, malých a středních podniků, které zaměstnávají méně než 250 osob a jejich roční obrat nepřesahuje 50 milionů eur, nebo jejich bilanční suma roční rozvahy nepřesahuje 43 milionů eur. Žadatel ze zpracovatelského odvětví má však nárok na dotaci pouze při první účasti na zahraničním veletrhu či výstavě, připomněl.
Státní příspěvek, poskytnutý prostřednictvím MZe, představuje maximálně 50 procent nákladů na úhradu nájmu výstavní plochy bez vybavení, a to maximálně do výše 100 tisíc korun na žadatele a na veletrh či výstavu.
Cílem zahraničních prezentací je podle MZe zvýšení povědomí o českých agrárních produktech a zvýšení jejich konkurenceschopnosti, zvýšení objemu obchodní výměny s danou zemí a získávání trhů s nevyužitým potenciálem, které se mohou stát významným odbytištěm českých výrobků. Přínos pro firmy zúčastňující se určité akce v rámci národní expozice MZe je kladně hodnocen zejména z důvodů posílení proexportních aktivit. Propagace firmy a jejích výrobků je významným marketingovým nástrojem. Účast na výstavách rovněž přispěje ke stabilizaci již zavedených a navázání nových obchodních kontaktů nejen při prodeji výrobků, ale i v kooperaci při výrobě, balení, distribuci a logistice. Nezanedbatelným přínosem je i porovnání marketingové strategie firmy se strategií konkurence, informoval Petr Habáň.