Populace hrabošů na českých polích v září dále rostla, je na prahu škodlivosti

Populace hrabošů na českých polích se v září nadále zvětšovala. Průměrný počet východů z nor na hektar rostl ze srpnových 221 na 375. Velmi mírně tak přesahuje práh škodlivosti, uvedla mluvčí Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského Petra Hrabčáková. Prostorové rozmístění hrabošů je značně nerovnoměrné. Proti předchozím dvěma letům je stav lepší a je srovnatelný s rokem 2022.

logo ÚKZÚZ

Inspektoři provedli v září přibližně 750 pozorování v jednoletých i víceletých plodinách. "Zhruba 30 procent pozorování se uskutečnilo v jednoletých plodinách, kde se průměrné hodnoty populací pohybovaly na úrovni 239 východů z nor. Ve víceletých plodinách, trvalých travních porostech, sadech a v krmných plodinách činil počet východů z nor 433," řekla Hrabčáková.

Populace lokálně roste

Z dat je patrné, že lokálně populace roste, což ohrožuje již vzešlé či vzcházející porosty řepky a obilnin. "V září se riziko zvýšilo ve Středočeském a Ústeckém kraji. Od srpna trvá ohrožení v Jihomoravském, Olomouckém a Zlínském kraji. Hodnoty 2000 východů z nor a vyšší inspektoři pozorovali na plochách krmných plodin například v okresech Beroun, Brno-venkov, Jeseník, Kladno, Litoměřice, Prostějov, Přerov, Rakovník a Znojmo.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.