24.05.2005 | 10:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Porážku krůt drží chovatelé

V České republice není mnoho zpracovatelských podniků, které by vlastnili zemědělci. V loňském roce k nim přibyla krůtí porážka v Lomu u Tachova. Od července 2004 se totiž jejím majitelem stalo odbytové družstvo Agrokrocan, které sdružuje výkrmce asi 40 procent produkce krůt a krocanů v ČR. Podle zástupce nových majitelů a předsedy představenstva společnosti Czech Turkey, a. s., Vojtěcha Olbrechta umožnil nákup porážky Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, který dal družstvu garanci na půjčku a dotuje úroky z ní. Olbrecht prohlásil, že zakoupení podniku bylo pro družstvo jediným řešením, pokud se výkrmci krůt nechtěli dostat do stejné situace jako jejich slovenští kolegové.

Na Slovensku totiž v současné době žádná krůtí porážka nefunguje. Kromě Lomu u Tachova se krůty u nás ještě v malé míře porážejí v Roudnici nad Labem a v Ostravě. Společnost Czech Turkey zpracovává měsíčně asi 1000 kusů, z nichž 60 procent jsou krocani a 40 procent krůty. Krůty se porážejí většinou ve hmotnosti devíti kilogramů, krocani asi 18,5 kilogramu.. Závod v Lomu u Tachova má novou moderní technologii a je oprávněn dodávat na jednotný trh unie. Výrobní areál byl postaven v letech 1993 až 1994 a pracuje v něm asi 250 lidí. V loňském roce dosáhl podnik obrat asi 520 milionů, letos počítají majitelé se stabilizací výkonu, který by chtěli v příštím roce zvýšit asi o polovinu. Problémem je podle Wagnera poměrně velmi malá spotřeba krůtího masa u nás, a to pouze 1,8 kilogramu na osobu za rok, což je třikrát až čtyřikrát méně než v jiných státech Evropy. Je tomu tak přesto, že se obliba drůbežího masa v devadesátých letech velmi rychle zvyšovala a dnes je s 24 kilogramy na obyvatele za rok jednou z největších v Evropě. Důvodem je podle Wagnera cena, která je daleko vyšší než u kuřecího masa, dále malá ochota řetězců rozšířit sortiment prodávaných výrobků z krůtího masa a špatná informovanost spotřebitele. Ten si totiž většinou s přípravou krůtího masa neví rady. Kolem 54 procent produkce společnosti představují chlazené výrobky, 20 procent masné výrobky a zbytek se distribuuje ve zmrazeném stavu. Největšími odběrateli jsou v ČR nadnárodní obchodní řetězce, zejména Makro, Ahold a Kaufland, dále Jednota, hotely a restaurace. Maso odebírají také další potravinářské firmy pro svou výrobu. Asi 23 procent z celkové produkce společnosti se vyváží, zejména do Německa, Rakouska, Švýcarska, Belgie a na Slovensko. Další možnosti odbytu vidí ředitel Czech Turkey Wolfang Wagner v regionálním trhu, o který se podle něj firma v uplynulých letech nestarala. Krůtí maso se může dostat ke spotřebitelům i prostřednictvím školních a jiných jídelen a restaurací. Změna životního stylu spotřebitelů si, jak uvedl, žádá nejen větší orientaci na polotovary a hotová jídla, ale také na menší balíčky porcovaného masa, které jsou vhodné i pro jednočlenné domácnosti.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2023 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down
Memory: 84MB (16.8% of 500MB)