14.03.2003 | 03:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Potravináři chtějí standardizaci

Přestože ministerstvo zemědělství rozhodlo, že připraví marketingovou agenturu, práce na ní podle prezidenta Potravinářské komory ČR Jaroslava Camplíka nepostupují tak rychle a tím směrem, jak by si potravináři představovali. Začít pracovat by přitom měla již letos.

Zkušenosti, které s fungováním takovéto organizace potravináři získali v různých zemích, chtějí v nejbližší době shrnout do komplexního materiálu, z něhož by mělo být zřejmé, jak by měla agentura vypadat. V drtivé většině jsou marketingové agentury v západních zemích financovány státem nebo stát alespoň uvolnil peníze na jejich nastartování a až potom je začali spolufinancovat výrobci. Podle Camplíka je minimální částka, která jde do marketingové agentury ročně, asi 300 milionů korun, což je případ Maďarska. Srovnatelné členské státy unie dávají na tento účel ročně do půl miliardy korun. To je podle prezidenta rozmezí, v němž by se měly pohybovat finance i pro českou agenturu. Po vzoru Maďarska i jiných států by měla mít agentura k dispozici dva typy značek. Jednu obecnou pro kvalitní české potravinářské výrobky, které svými parametry překročí požadavky platné legislativy. Další známka by měla být určena pro významné regionální výrobky. Známky by se udělovaly na období třeba tří let, po jehož uplynutí by bylo možné je obnovit. V případě, že by výrobek svou kvalitou nevyhovoval požadavkům, známka by se mu odebrala buď na nějakou dobu, nebo trvale.. Podle Camplíka by měla agentura začít letos pracovat tak, aby příští rok byla již plně funkční. V plné parádě by se měla představit příští rok na potravinářském veletrhu Salima. Aby však marketingová agentura vůbec mohla začít pracovat, je podle ředitele PK Miroslava Koberny nutná standardizace alespoň hlavních skupin potravinářských výrobků. „Přece nemůžeme podporovat prodej výrobků nejasného původu a špatné kvality,“ vysvětlil. Je to problém, o němž nejvíce mluví zpracovatelé masa. Standardizace by však byla potřebná i v konzervárenství, pekárenství a dalších oborech. „Již před dvěma lety jsem byl přesvědčen, že bychom měli chránit naše tradiční masné výrobky,“ poznamenal k tomu předseda Svazu zpracovatelů masa Ladislav Steinhauser. První vlaštovičkou, kterou se podařilo prosadit, je vyhláška č. 326/2001 Sb., která rozlišuje čtyři kategorie šunek a dává mantinely pro trvanlivé masné výrobky. Výrobci však nejsou spokojeni s kontrolou: „Kdyby kontrola fungovala, nebavili bychom se o zavádění tohoto systému, ale o jeho rozšíření o dalších 25 výrobků,“ konstatoval Steinhauser s tím, že je nutné, aby bylo zřejmé, jak má vypadat třeba šunkový salám, špekáček a další běžné známé masné výrobky. Všeobecně známé výrobky by měla definovat novelizovaná vyhláška, kvalitu některých regionálních produktů by podle něj mohl chránit jeho svaz.

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down