Potraviny v akcích v lednu meziročně zdražily v průměru o 37 procent. Vyplývá to z analýzy akčních letáků sedmi obchodních řetězců společnosti Česká distribuční. Porovnávala ceny 12 vybraných potravin a piva. Nejvíc od ledna loňského roku zdražila vejce, v průměru o 119 procent. Na dvojnásobek se zvýšily i ceny cukru krystal. Průměrná sleva potravin v akcích byla v lednu 24 procent, což je stejně jako loni.
Analýza sledovala také ceny másla, chleba, sýru nebo například mléka. Výrazně stoupla cena hladké mouky, která v lednu stála meziročně o 71 procent více. O 53 procent zdražila vepřová pečeně. O 50 procent zdražil také chléb. Ředitel České distribuční Petr Sikora uvedl, že za nákup sledovaných 13 položek letos lidé zaplatí o 208 Kč více než loni, dohromady stojí 817 Kč.
Analýza porovnává průměrné ceny v letácích s indexem spotřebitelských cen Českého statistického úřadu. "V lednu tohoto roku jsou akční ceny obchodníků průměrně o 20 procent nižší než orientační ceny v indexu, v lednu 2022 to bylo o 21 procent méně," doplnil Sikora. Poznamenal také, že podle letáků nyní nakupují všechny věkové kategorie spotřebitelů, zatímco dříve je sledovali hlavně starší lidé.
V akčních nabídkách zlevnily meziročně pouze dvě ze sledovaných potravin. Jablka jsou o 28 procent levnější. O 18 procent zlevnil také bílý jogurt. Některé sledované položky zdražily pouze mírně. O osm procent se zvýšila cena výčepního piva. Pouze o tři procenta zdražily brambory.
Kvůli vysokým cenám cukru a vajec oslovil minulý týden obchodní řetězce dopisem ministr zemědělství Zdeněk Nekula. Uvedl, že by neměly současné ekonomické situace zneužívat k neúměrnému zvyšování zisku.*