Plzeňský Prazdroj zprovoznil v Plzni novou automatizovanou stáčecí linku na skleněné obaly za 700 milionů korun. Od ledna budou veškeré skleněné lahve, do nichž plní svá piva a cidery pro český trh, vratné a tedy opakovaně použitelné. Další peníze vydá na nákup vratných lahví a přepravek, celkem tak investuje 1,1 miliardy Kč. Uvedl to mluvčí pivovaru Zdeněk Kovář.
Automatizovaná linka vznikla v bývalém skladu
"Zprovoznili jsme novou plně automatickou linku, na níž denně můžeme naplnit až 900 000 lahví o objemech půl litru a 0,33 litru. Veškerá piva a cidery umístí do přepravek nebo zabalí do papírových kartonů," řekl manažer plzeňského pivovaru Petr Kofroň. Linka, která vznikla v bývalém skladu, už pracuje v nepřetržitém provozu a má kapacitu až 60 000 lahví za hodinu. Obsluhuje ji v jedné směně maximálně 11 lidí. V Plzni tak má Prazdroj už tři lahvové linky s podobným výkonem. Ta nejmodernější ale uspoří až třetinu energie a má o polovinu nižší spotřebu vody. Díky investici bude Prazdroj od ledna prodávat 70 procent svých produktů ve vratných obalech, tedy v lahvích a sudech. V průměru naplní každou vratnou lahev 26krát a na trhu vydrží až osm let. "Jako poslední z tuzemských značek teď překlápíme do vratných lahví cidery Frisco a piva značky Proud," řekl mluvčí. Zhruba od Nového roku, po doprodání zásob, tak budou na českém trhu pouze vratné třetinkové obaly těchto značek. Prazdroj tak přestane produkovat ročně přes 30 milionů jednorázových skleněných lahví, které mají v průměru šestkrát vyšší uhlíkovou stopu než vratné skleněné obaly. Ušetří tak přes 6200 tun skla. "U půllitrových vratných lahví máme díky zálohovému systému dlouhodobou návratnost zhruba 98 procent. U třetinek, které jsme ve velkém začali letos nabízet také ve vratných lahvích, se tomu postupně blížíme," řekla manažerka výrobních materiálů a obalů Martina Vajskebrová.
Nejprodávanějším obalem jsou skleněné lahve
Skleněné lahve jsou nejprodávanějším obalem z produkce Prazdroje, v ČR v nich prodá téměř 37 procent svých piv a ciderů. Výrazně více nápojů prodává Prazdroj v půllitrových vratných lahvích, jichž rotuje na trhu podle manažera udržitelnosti Ivana Tučníka 160.000 milionů. "Loni jsme ještě třetinkové vratné sklo na trhu neměli. Na jaře jsme v nich uvedli Pilsner Urquell, Radegast Birell a Proud, teď překlápíme všech devět příchutí Friska. A už nyní se míra návratnosti blíží půllitrovým," řekl. Pivovar nakoupí 67 milionů třetinek.m"Valná většina našich lahví už je teď vratná, pouze dvě procenta portfolia doposud tvořily nevratné lahve. Od příštího roku bude nově zálohovaná veškerá běžná tuzemská produkce pivovaru ve skle," uvedl Kovář. S plastovými PET lahvemi skončil pivovar před třemi lety. Od příštího roku tak bude mít Prazdroj včetně sudů přes 70 procent portfolia zálohovaného. "Zbývat budou jen plechovky," řekl Tučník. Prazdroj podle něj zálohování plechovek plně podporuje a je na něj připraven. Zkušenosti už má ze Slovenska, kde zálohují plechovky od ledna 2022. "Ten stávající systém v Česku nefunguje a tři čtvrtiny plechovek skončí v komunálním odpadu, tedy ve skládce nebo spalovně. Na Slovensku zálohový systém vysbíral už ve druhém roce 92 procent plechovek," uvedl. Novou linkou projde vratná lahev od umytí přes plnění a pasterování až do přepravky nebo papírových obalů za 2,5 až tři hodiny. Podle Kofroně šlo 700 milionů Kč výhradně do technologie od německé firmy KHS. Vedle sousedního automatizovaného skladu jde o největší investici Prazdroje v Plzni za posledních 20 let. Linka využívá horkou vodu z přilehlé varny Gambrinus. Prazdroj už podle Tučníka prodává Pilsner Urquell ve vratných zelených lahvích v Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku. "V Koreji, Japonsku, tedy na vzdálenějších trzích, nedávají vratné lahve ani z environmentálního, ani z ekonomického důvodu smysl," dodal.*