Před Vánocemi utrácejí Češi nejvíce za alkoholické nápoje, které tvoří téměř čtvrtinu (23 procent) z celkové předvánoční útraty za potraviny. V listopadu a prosinci minulého roku utratili čeští spotřebitelé za alkohol 7,5 miliardy korun, což bylo o 12 procent meziročně více. Celkem loni dosáhly tržby v potravinářském segmentu před Vánocemi 32 miliard Kč, meziročně o sedm procent víc. Podíl útrat v předvánočním období se blíží 20 procentům ročních tržeb obchodů. Vyplývá to ze studie společnosti Nielsen.
V porovnání se zbytkem roku, kdy tržby za alkohol meziročně vzrostly o čtyři procenta, jde o výrazné navýšení. Alkoholické nápoje se tak staly největším tahounem růstu výdajů. V rámci celého segmentu jde především o tvrdý alkohol a nápoje z vína. "Vidíme rostoucí oblíbenost sektů a šumivých vín, hořkých bylinných likérů či perlivých vín, za které utratili spotřebitelé přibližně o čtvrtinu více než v předvánočních nákupech v roce 2016," uvedla mluvčí společnosti Nielsen Mária Hukelová. Z alkoholických nápojů mělo největší podíl na výdajích Čechů za alkohol pivo s podílem 39 procent, následované vínem (15 procent). Dále to byl rum (deset procent), sekty a hořké bylinné likéry (oboje šest procent). U sektu a šumivých vín tvoří útraty v závěru roku až třetinu celoročních tržeb. Výrazně sezónní jsou také rum, whisky, likéry či víno, jejichž tržby na konci roku ukrajují více než pětinu z celkových ročních tržeb.
Velmi silné postavení mají podle údajů Nielsen též čerstvé a chlazené potraviny s předvánočním obratem téměř sedm miliard korun v roce 2017. Velkou část tržeb za potraviny tvoří dál mléčné výrobky, kam patří i másla a margaríny, často využívané při pečení vánočního cukroví.*