Technika s podvozkem je v základním provedení vybavena pneumatikami. Kromě jednodušších nesených a závěsných strojů a zařízení lze v rámci bohaté nabídky příslušenství volit mezi různými typy a modely pneumatik, případně vybírat odlišné konfigurace podvozků, které s pneumatikami přímo souvisejí. Pneumatikám je třeba věnovat maximální pozornost, neboť správně zvolené obutí přináší nezanedbatelný ekonomický efekt.
Při volbě pneumatik musíme především vycházet z předpokládaného využití a nasazení techniky, jejího zatížení a podmínek, ve kterých bude pracovat. Mnohdy dojdeme k názoru, že i přes bohatou nabídku úplně univerzální pneumatika neexistuje a bude nutné investovat do více sad disků s pneumatikami pro konkrétní podmínky, dané operace a agrotechnické zásahy.
Pneumatiky a kola trakčních prostředků
Začněme základním energetickým prostředkem, kterým už není pouze klasický kolový a pásový zemědělský traktor, ale stále častěji se setkáváme s různými systémovými a speciálními nosiči. Při výběru pneumatik musíme vycházet ze skutečnosti, pro jaký účel, nebo účely daný stroj pořizujeme. Bude pracovat při polních pracích či v dopravě? Najde využití v komunálním sektoru? Bude provádět kultivaci porostů a ochranu rostlin?
Podíváme-li se na klasický zemědělský traktor, tak ten je obdobně jako systémové nosiče osazen v základním provedení pneumatiky se šípovým dezénem, tedy univerzálními pneumatikami pro polní práce, sklizeň píce či zemědělskou dopravu a aplikaci. Také zde nalezneme odlišnosti, neboť maximální pojezdová rychlost traktoru už není 25 až 30 km/h, ale 40 až 50 km/h, přitom některé systémové nosiče a trakční prostředky dosahují maximální rychlosti 60 až 80 km/h. Základní vlastností šípové pneumatiky je především dostatečná trakce a samočisticí efekt v terénu. Je konstruována a vyrobena z materiálu, který je určen především do polních podmínek. Při kombinovaném využívání v terénu a na zpevněných komunikacích dochází k jejímu rychlejšímu opotřebení. Významní výrobci pneumatik počítají s tím, že pokud rychlost trakčního prostředku dosahuje 50, ale zejména 60 až 80 km/h, je předurčen pro dopravní operace a pro takové nasazení nabízejí k tomu určené pneumatiky. Pořád však jde o provedení se šípovým dezénem, který není pro silniční dopravu nejlepší variantou.
Proto například komunální verze traktorů bývají vybaveny pneumatikami pro jízdu po zpevněných plochách, přičemž tyto pneumatiky vynikají především větší styčnou plochou, která je však vykoupena nižší mírou samočisticího efektu. V takovém případě můžeme hovořit o pneumatikách silničních a komunálních. Vzhledem k tomu, že se klasické zemědělské traktory používají také ve stavebnictví, existuje rovněž nabídka pneumatik určených pro takové nasazení. Zde se klade důraz na pohyb v obzvláště těžkém terénu a zároveň práci na nerovném, avšak pevném podkladu. Proto se využívají různé řetězy, které mají za úkol vyřešit především ochranu vnějšího pláště pneumatiky. S obdobným přístupem se setkáme rovněž v lesním hospodářstvím.
U klasických šípových pneumatik určených pro zemědělské traktory se setkáváme s různými šířkami. Jednak jde o tzv. kultivační pneumatiky, které jsou určeny pro nasazení při kultivačních zásazích a také při výživě a ochraně vzrostlých porostů. Další skupinu lze označit jako standardní pneumatiky s univerzální šířkou, jsou to zpravidla kola s pneumatikami dodávaná přímo výrobcem. Pro maximální snížení měrného tlaku na půdu se naopak používají tzv. flotační, neboli nízkotlaké pneumatiky, které jsou vhodné při zakládání porostů a výživě a ochraně rostlin v počátečních růstových fázích, nebo před vzejitím. Pokud nestačí šířky standardně dodávaných flotačních pneumatik, je možné volit vícenásobné montáže – zpravidla dvoj a trojmontáže pneumatik. S vícenásobnými montážemi se setkáváme také u již zmíněných kultivačních kol, kdy si zachovávají svoje přednosti, neboť se montují vedle sebe s dostatečnými rozestupy. Toto řešení se využívá například při sázení brambor nebo řádkové kultivaci kukuřice.
Do kategorie trakčních prostředků lze z hlediska volby pneumatik zařadit rovněž samojízdnou manipulační techniku, tj. smykem řízené nakladače, kolové nakladače různé velikosti a typu řízení (řízená náprava, zlamovací řízení) a také teleskopické nakladače. I v této oblasti nabízí výrobci tzv. zemědělský dezén určený pro práce v terénu. Setkáme se rovněž se stavebním provedením pneumatik a tzv. průmyslovým dezénem určeným pro pohyb na betonových a asfaltových plochách. U modelů, které se používají v zemědělství, volíme především rozměry disků a pneumatik s ohledem na práci ve ztížených podmínkách, klademe důraz na vyšší světlou výšku. Naopak u smykem řízených nakladačů se setkáváme se speciálními pneumatikami, kdy je nutné pamatovat na to, že systém řízení není zrovna k obutí kol příliš šetrný.
Také v případě manipulační techniky se můžeme setkat s náhradou kolového podvozku za pásový s pryžovými pásy.
Nosiče, automobily a dopravní technika
V našich a evropských podmínkách se setkáváme s různými verzemi nákladních automobilů, a to ve dvou-, tří- a čtyřnápravovém provedení. I pro nákladní automobily je třeba volit pneumatiky vhodné do zemědělského provozu, a to s ohledem na terénní vlastnosti a relativně nízký měrný tlak. U nákladních automobilů je pak nutné brát v úvahu také kombinovaný provoz v terénu a zpevněných komunikacích, navíc s vyššími pojezdovými rychlostmi. U nákladních automobilů jsou důležité míra samočisticího efektu a volba takového dezénu, který umožní eliminovat znečišťování pozemních komunikací. Proto jsou také zemědělské automobily zpravidla osazeny jednoduchou montáží širokých pneumatik, nežli dvojmontážemi. Pro eliminaci měrného tlaku se právě z různých nosičů a nákladních automobilů pomalu rozšiřují na další zemědělské trakční prostředky a dopravní techniku různé systémy změny tlaku v pneumatikách. Například na zahraničních výstavách se prezentuje řada úpravců nákladních vozidel pro zemědělství a systém změny tlaku je poměrně častou součástí těchto úprav. Konstrukce pneumatik pro nosiče a automobily musí splňovat kromě již zmíněných obecných vlastností také požadavky na nosnost a nízký měrný tlak naloženého, nebo zatíženého trakčního prostředku, či automobilu. Proto jsou speciální nosiče opatřeny zpravidla velmi širokými pneumatikami, s výjimkou nosičů postřikovačů a rozmetadel minerálních hnojiv, neboť tam platí stejné požadavky jako pro traktory, které se používají ve vzrostlých porostech a řádkových kulturách.
Zemědělská dopravní technika je velmi široký pojem a je tedy třeba definovat, jakých přípojných vozidel se budou následující informace týkat. Jde o zemědělské přívěsy a návěsy včetně výměnných systémů, překládací vozy, závěsná rozmetadla statkových a minerálních hnojiv, přepravní a aplikační cisterny a závěsnou sklizňovou techniku, která slouží zároveň k dopravě, to znamená sběrací a senážní vozy a různé systémy pro sběr a odvoz lisovaných objemných materiálů. U dopravní techniky platí obdobná pravidla jako u nákladních automobilů, neboť je třeba zajistit patřičnou průjezdnost terénem a ochranu půdy na zemědělsky využívaných pozemcích. Stejně jako pneumatiky trakčních prostředků či nákladních automobilů mají i pneumatiky závěsné dopravní techniky vliv na celkovou ekonomiku provozu a spotřebu PHM. Vhodně zvolené pneumatiky mají v daných podmínkách nízkou hodnotu valivého odporu jak na zpevněných plochách, tak v terénu. S volbou obutí souvisí také volba nápravy, což platí zejména pro vícenápravovou závěsnou dopravní techniku, kdy zejména řiditelné nápravy (nucené, náběžné řízení) přispívají velkou měrou k ochraně půdy, povrchu pozemku i pneumatik. Obdobné poznatky ohledně šetrného zacházení s pneumatikami platí i pro zvedatelné nápravy. Také u této techniky je možné zvolit systém změny tlaku v pneumatikách. U dopravní techniky platí obdobná pravidla pro volbu pneumatik jako u ostatních strojů. Obecně lze říci, že se vzrůstající celkovou a užitečnou hmotností se zvětšují rozměry pneumatik co do šířky i průměru.
Některé typy dopravní techniky, například překládací vozy, mohou být osazeny rovněž podvozkem s pryžovými pásy, který minimalizuje tlak na půdu. Dalším ukazatelem volby pneumatik je především účel a nasazení dopravní techniky. Týká se to cisteren, rozmetadel průmyslových hnojiv a další aplikační techniky, která se využívá nejen jako dopravní, ale také jako aplikační. Zde je třeba brát v úvahu stav porostu, ve kterém se bude technika pohybovat, a sladit šířku pneumatik a rozchod kol trakčního prostředku a závěsné cisterny, neboť je nutné minimalizovat poškození samotného prorostu i půdy. Naopak při pohybu před vzejitím porostů, nebo v časných růstových fázích volíme nízkotlaké pneumatiky. Při volbě obutí je třeba dbát na předpisy o provozu na pozemních komunikacích a nepřekročit povolené rozměry. Pro dopravní techniku se konstruují pneumatiky i v závislosti na pojezdové rychlosti. Menší dopravní a aplikační technika počítá s rychlostmi 20 až 30 km/h, avšak výkonná technika je konstruována pro rychlosti 40 až 60 km/h. U přípojných vozidel pro silniční dopravu jde o rychlosti ještě vyšší.
Více typů na jednom stroji
Existuje technika, zejména sklizňová, kde se setkáváme s více typy kol a pneumatik na jednom stroji. Kromě pojezdových kol podvozku najdeme u sklizňové techniky a některých samojízdných nosičů také nivelační, kopírovací, případně různá pomocná kola. Některé typy samojízdných sklízecích strojů, například mlátičky nebo sklízeče brambor, dokonce kombinují na podvozku kola a pásy. U pojezdových kol klademe důraz zejména na únosnost pneumatik, jejich nízký měrný tlak na půdu a dostatečnou průjezdnost terénem. Vezmeme-li v úvahu, že pracovní záběry výkonných sklízecích mlátiček přesahují hodnotu nejen 7,5 až 9 m, ale také deset metrů, a připočteme-li k tomu násypku na obilí o objemu 9 až 12 m3 (7200 až 9600 kg zrna) a pohyb ve ztížených podmínkách, je evidentní, že zatížení nápravy, pojezdového ústrojí a pneumatik je obrovské. Proto také řada výrobců kombinuje u těchto strojů pásy na hnané nápravě s koly na nápravě řiditelné. Obdobná pravidla platí pro samojízdné sklízeče brambor, nebo cukrové řepy, kdy kapacita bunkru dosahuje u „samochodů“ 15 až 40 m3 a zatížení je opět značné. U závěsné sklizňové techniky, jako jsou vyorávače brambor a cukrovky, různé typy lisů a sběracích vozů, nebo tažených a nesených sklízecích řezaček, najdeme jak pneumatiky kol pojezdového, případně pracovního podvozku, tak různá nivelační a kopírovací kola. Pokud jde o zatížení kol a půdy, platí zde stejná pravidla jako u samojízdných strojů. Kopírovací kola jsou především záležitostí samotných pracovních skupin, jako jsou žací a sběrací adaptéry, vyorávací systémy apod. Taková kola s pneumatikami musí zajistit kopírování pozemku, aby bylo možné dodržet přesně nastavenou hloubku, nebo naopak výšku od povrchu pozemku. Nesmí však docházet k nadměrnému zachytávání sklízeného materiálu, či zeminy v pracovní poloze daného konstrukčního prvku.
Stejná situace platí také u pracovního nářadí na sklizeň píce, zpracování půdy, zakládání porostů a dalších strojů. U takového nářadí se setkáváme s koly a pneumatikami přepravního podvozku. Většinou jde o tažené nářadí, v řadě případů plní transportní kolo či kola rovněž funkci opěrnou a kopírovací, což je situace známá například u polonesených a návěsných pluhů. U některého nářadí, například kypřičů, mohou mít kola s pneumatikami také funkci pracovních orgánů (k přepravě i utužení půdy slouží pnematikový pěch). Do kategorie pneumatik lze zařadit i různé typy přítlačných a nivelačních kol používaných u secích strojů pro minimální i konvenční zpracování půdy a zakládání porostů. V některých případech plní kopírovací nebo opěrná kola i funkci kol přepravních. S tímto řešením se setkáme zejména u některých tažených shrnovačů a obracečů píce, nebo velkoplošných mulčovačů s vertikální osou rotace. U kol a pneumatik přepravních podvozků se klade důraz především na únosnost. Tyto pneumatiky se konstruují pro vyšší pojezdové rychlosti, kdy například lisy na velké hranaté balíky běžně dosahují přepravní rychlosti 40 až 60 km/h. Obdobná situace je také u senážních vozů. I ostatní technika, jako tažené obraceče, velké shrnovače, nebo tažené žací stroje jsou konstruovány pro přepravní rychlosti 40 až 50 km/h. U nich nabízejí výrobci nejen různé typy pneumatik, ale také řiditelné nápravy a vícenápravové podvozky. Platí zde stejná pravidla jako u dopravní techniky, neboť vlastní a celková hmotnost těchto strojů roste.
Zahradní a komunální technika
Různé typy podvozků a pneumatik jsou také u rozměrově malých strojů a nářadí. Zde můžeme rozdělit pneumatiky na druhy určené pro pohyb na zpevněných a kulturních travnatých plochách a pro pohyb při přípravě a kultivaci půdy. Kromě jednoosých kultivačních a zahradních traktorů z kategorie „hobby“ nabízejí další kategorie „farmář“ a „profi“ různé volby pneumatik a dokonce některé modely jednoosých kultivačních traktorů mají podvozky pásové. Lze volit mezi různými velikostmi disků, jednoduchou a dvojitou montáží, dezénem pneumatik a příslušenstvím. Jde zejména o různé typy sněhových řetězů, pro horské modely pak existují různě široké nástavce na kola k zajištění vyšší stability na svazích. Výrobci rovněž pamatují na zpracování půdy a nabízejí různé ocelové orební návleky. I v případě zahradní a komunální techniky se mnohdy nevyhneme tomu, abychom vlastnili různé sady pneumatik. Komunální stroje jsou díky široké nabídce nářadí a příslušenství natolik univerzální, že každý druh práce a způsob využití vyžaduje jiné obutí.
V každém správně sestaveném návodu k obsluze zemědělských strojů se setkáme s pasážemi, které se týkají celkové péče o podvozek a pneumatiky, a to včetně předepsané údržby, pravidelné kontroly tlaku a správného huštění. U dopravní techniky se rovněž dočteme o správném huštění za konkrétních podmínek. Setkáme se s upozorněním, že při různém, ale předepsaném a dovoleném tlaku, může vozidlo vykazovat odlišné jízdní vlastnosti a tomu je třeba přizpůsobit styl a způsob jízdy. Zejména běžnou údržbu by měla provádět proškolená obsluha, a to s využitím předepsaného nářadí, práce spojené s opravami pneumatik by měli vykonávat pouze odborně vyškolení pracovníci. Pneumatiky patří mezi komponenty podléhající opotřebení a jejich výměna nepatří zrovna k nejlevnějším investicím.
Klíčové informace
- Techniku, která pracuje v zemědělství a příbuzných oborech, lze kromě jiného vybavit různými typy pneumatik a souvisejících konstrukčních prvků.
- Při volbě pneumatik musíme vycházet především z předpokládaného využití a nasazení techniky, jejího zatížení a podmínek, ve kterých bude pracovat.
- Univerzální a přitom plně funkční pneumatiky neexistují.
- Šetrné a správné zacházení s pneumatikami výrazně ovlivňuje ekomiku provozu celého stroje.
Ing. Filip Javorek