21.06.2012 | 12:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pro podporu tuzemských potravin

V letošním roce se koná již třetí ročník soutěže Regionální potravina, kterou ministerstvo zemědělství seznamuje spotřebitele s potravinami z jednotlivých krajů České republiky. Jejím smyslem je prosadit na tuzemském trhu kvalitní, chutné, tradiční či speciální produkty a zároveň tak podpořit jejich výrobce. Ministerstvo zemědělství vynaloží v letošním a příštím roce 70 milionů korun na marketingovou podporu značce Regionální potravina a zároveň 25 milionů korun na oba roky na organizování soutěže. Na zkušenosti s se soutěží jsme se zeptali Václava Koblížka, předsedy představenstva společnosti Agrovenkov, která se podílí jak na organizaci soutěže Regionální potravina, tak na pořádání tradiční krajské soutěže o nejlepší potravinářský výrobek – Mls Pardubického kraje.

Mohl byste zhodnotit letošní ročník této soutěže? Letos máme na Pardubicku třetí ročník soutěže Regionální potravina a šestý ročník soutěže Mls Pardubického kraje. Letošní ročník je co do počtu účasti výrobců a výrobků nejkvalitněji zastoupen. Počet přihlášených výrobců i výrobků meziročně stoupl. Celkem se letos do soutěže Regionální potravina přihlásilo 27 výrobců se sty výrobky. Vloni to bylo 17 výrobců s 66 produkty.
Mám radost především z toho, že se letos objevilo osm nových výrobců, kteří přihlásili své výrobky do soutěže, což je jejím dobrým oceněním a uznáním. Věřím, že ještě seženeme další producenty, o kterých víme, ale do soutěž se z nějakých důvodů ještě nezapojili. Kladně hodnotím především to, že se pořádají jejich ochutnávky na různých místech kraje. Považujeme to za účelnou akci pro spotřebitelskou veřejnost, jejímž vyvrcholením je účast na mezinárodní akci na Pardubickém závodišti Kůň v akci, kde se objeví kolem deseti, 12 tisíc lidí, což už je dostatečná síla spotřebitelské veřejnosti. Potřebujeme totiž, aby se český výrobek dostal do českých domácností.
Pochopitelně největší zájem je o masné a pekařské výrobky, co se týká mléčných výrobků, tak to je také trochu regionální záležitost. Řada mlékáren skončila, ale zase se objevují malí výrobci s produkty charakteru kozích sýrů a jiných specialit.
V letošním roce došlo na naše připomínky k určitým úpravám, především v soutěži Regionální potravina. Měli jsme totiž trochu problémy se zařazením perníku jako specifika Pardubického kraje. Naštěstí jsme našli cestu k jeho zařazení, rozšířil se počet soutěžních skupin, letos jich je devět, a o jejich struktura nám vyhovuje. Problémy nám nyní působí pouze to, že nemáme čím naplnit kategorii zeleniny a ovoce, protože celá řada drobných výrobců to vzdala a noví se nerodí. Tato kategorie je velice málo obsazená.
Nekonkurují si trochu soutěže Regionální potravina a již tradiční Mls Pardubického kraje? Svým způsobem tam existuje určitá rivalita, konkurence. Jde především o váhavost výrobců, do které soutěže se mají přihlásit. V Mlsu mají totiž větší naději na nějaké ocenění než v soutěži Regionální potravina. Například v Regionální potravině z masných výrobků vyhrává jen jeden, kdežto u soutěže Mls Pardubického kraje máme kategorie ještě dále rozdělené, abychom podchytili celou škálu produktů, od uzených, vařených až po pečené a dali prostor všem.
Hejtman Radko Martínek usiloval v rámci Asociace krajů ČR o sjednocení těchto soutěží, ale zatím se nenašla shoda, především ve vztahu k ministerstvu a dnes k Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu. Zpočátku jsme totiž novou soutěží Regionální potravina trochu mystifikovali spotřebitelskou veřejnost, protože byla zvyklá na Mls Pardubického kraje.
V Mlsu zůstaneme u čtyř kategorií i nadále. Celkem se letos přihlásilo 33 výrobců se 130 produkty. Ocenili jsme 26 výrobků, přičemž za šest ročníků se soutěže zúčastnilo 620 výrobků, což je obrovské číslo.
Pomáhá značka Regionální potravina Pardubického kraje, případně Mls Pardubického kraje propagaci českých produktů? V každém případě ano. Navázali jsme například určitou spolupráci s Konzumem Ústí nad Orlicí, kde řada výrobců dodává i do jejich sítě a jsou takové případy, kdy již ani nestačí vyrábět v rámci svého sortimentu a vzdáleností.
Zájem o české potraviny se zvyšuje. I když jsme letos pocítili menší kupní sílu obyvatelstva. Přestože zájem o české výrobky je, méně se jich kupuje. Tady se promítají dopady reforem především pro obyčejné lidi. Ke snížení jejich koupěschopnosti tak skutečně dochází a bude docházet.
Chtěl bych připomenout, že velmi kvalitní spolupráci máme s Pardubickým krajem, který na svých akcích nabízí oceněné produkty a nepřímo tak propaguje české výrobky.

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down