Prodej strouhanky v posledních pěti letech stoupl o více než 60 procent, sdělili na základě svých dat zástupci Agrofertu. Pod společnost spadají velké pekárny Penam a United Bakeries, které mají na trhu se strouhankou většinový podíl. Nejvíc se tohoto produktu prodá před Vánoci, naopak nejméně v lednu. Za nárůstem nejspíš stojí to, že si lidé méně melou rohlíky doma.
V roce 2014 prodaly firmy Agrofertu 2563 tun strouhanky, loni její prodej vzrostl na 4108 tun. "Prodej strouhanky už několik let po sobě roste a také letos očekáváme další meziroční nárůst. Zároveň s tím ale narážíme na kapacitu její výroby, a to v rámci celé divize pekáren. Důvodem je nízká cena strouhanky a probíhající restrukturalizace pekáren. Neodpovídající marže zároveň neumožňuje do další výroby investovat a rozšiřovat ji ve stávajících pekárnách," uvedl člen představenstva koncernu Jaroslav Kurčík. Koncern strouhanku vyrábí v pekárnách v Brandýse nad Labem a v Plzni. Nejvíc strouhanky se prodá v období před Vánocemi, kdy se národ připravuje na kapra v trojobalu. "Naopak v lednu prodej strouhanky pravidelně prudce klesá, loni to bylo na zhruba třetinovou hodnotu prodeje v prosinci," dodal Martin Dolský z Penamu. Strouhanka se vyrábí z rohlíků s nižším obsahem tuku, které se pečou speciálně pro její přípravu. Podle Terezy Skrbkové z řetězce Albert roste zájem o stouhanku kolem Velikonoc a Vánoc. "Zákazníci v našich obchodech najdou také již předpřipravená balení rohlíků z předešlého dne. Pečivo je baleno po deseti kusech za cenu deset korun a je určeno hlavně k domácí výrobě strouhanky. Zákazníci využívají toto balení také při přípravě knedlíků či nádivek. Balení po deseti také předchází plýtvání potravinami," dodala.*