Nový zákon o tržní síle, který má od února vstoupit v platnost, zřejmě některým obchodním řetězcům nevyhovuje. Začínají si jeho mechanismus přetvářet poněkud k obrazu svému. Podle mluvčí Potravinářské komory Dany Večeřové vyžadují řetězce skupiny Ahold takzvané skonto ve výši 0,5 procenta, když svému dodavateli zaplatí dříve než za stanovených třicet dní. I tato platba by byla z pohledu zákona o významné tržní síle legitimní, pokud by se dodavatel a odběratel na dřívější splatnosti smluvně dohodli, než na stanovených třiceti dnech uložených zákonem. Pokud ovšem je dodavatelem vystavena faktura se splatností třiceti dnů a odběratel ji o své vůli zkrátí, pak je to pouze jeho problém a rozhodně není oprávněn požadovat jakékoli finanční plnění od dodavatele.
„Ahold řeší tuto situaci mazaně a rozesílá svým dodavatelům Změnu obchodních podmínek – splatnost faktur s výše uvedenými podmínkami k podpisu jako definitivní záležitost bez jakéhokoli dalšího jednání, uvedla Večeřová. „I ostatní řetězce, jako je Makro a Kaufland, nezůstaly pozadu a posílají svým dodavatelům pod maskou statistického výzkumu dopisy, ve kterých je žádají o sdělení procentního podílu z finančního obratu u konkrétního řetězce, i o celkový finanční obrat. Navíc je celý dopis uveden sugestivní otázkou, zda je dodavatel na konkrétním řetězci závislý ve vztahu k možnosti dodávat zboží spotřebiteli a zda toto postavení umožňuje řetězci vynucovat si jednostranně výhodné obchodní podmínky,“ tvrdí Večeřová. Rozesílání takových dopisů je z pohledu zákona o významné tržní síle zcela bezpředmětné a navíc na ně rozhodně není dodavatel povinen odpovídat, prohlásila Večeřová.