V loňském roce vzrostla cena velkého rodinného nákupu v České republice proti předchozímu roku zhruba o několik procent a současně došlo k nárůstu cen potravin, přičemž nejvíce stouply ceny brambor a mléčných výrobků. Vyplývá to z průzkumu portálu Kupi.cz, který mapuje ceny v supermarketech. Průzkum také ukázal, že nejčastěji zlevňovaným produktem v tuzemských maloobchodních řetězcích byla vloni Coca Cola.
Podle ukázkového spotřebního koše Kupi.cz, který obsahuje položky typické pro velký rodinný nákup a vychází z databáze cen zahrnující dvacet tisíc produktů ve všech hlavních řetězcích, vzrostly běžné ceny od začátku loňského roku o 3,5 procenta. Zákazníci tak za takovýto velký nákup zaplatili v prosinci o 150 korun více než v lednu. Poněkud příznivější je podle portálu vývoj akčních cen – hodnota spotřebního koše vyjádřená v akčních cenách klesla o půl procenta.
Nejvíce v roce 2013 zdražily brambory. V prosinci předchozího roku bylo možné koupit dvoukilogramové balení brambor jen za 21,40 Kč, v loňském prosinci pak už 37,10 Kč, tedy o 73 procent více. Výrazně vzrostly také ceny mléčných výrobků, například cena čtvrtky másla stoupla mezi prosincem 2012 a 2013 z 27,90 Kč na 35,90 Kč, tedy o 29 procenta. Dalším příkladem je sýr eidam s meziročním růstem ceny o 17 procent nebo polotučné mléko, které zdražilo o osm procent.
Naopak nejčasteji zlevňovým produktem byla vloni Coca Cola, dále desetistupňová piva Gambrinus, Braník a Velkopopovický Kozel, nebo káva Jihlavanka či rajčata cherry. Z pohledu jednotlivých značek pak bylo loni zaznamenáno nejvíc slev u výrobků značky Madeta, Orion a Hamé. Z maloobchodních řetězců nabízely nejčastěji akční slevy Globus, Penny Market a Albert.
Portál uvádí, že zatímco kupní síla obyvatelstva stagnuje a výdaje českých domácností v klasických kamenných obchodech klesají, a to mimo jiné i kvůli posilujícímu fenoménu online nakupování, nová nákupní centra stále přibývají. V loňském roce se nabídka prodejních ploch v nákupních centrech rozšířila o dalších dvě stě tisíc metrů čtverečních a letos by měl nárůst pokračovat v jen o něco menším rozsahu.
Hypermarkety vedou
Podle výsledků aktuální studie Shopping monitor 2014, kterou zveřejnila na svých webových stránkách společnost Incoma GfK nakupovali občané České republiky v posledních šesti měsících nejraději v hypermarketech; 44 procent českých domácností uvádí, že v nich utratilo největší část svých výdajů za potraviny a drogerii. Jejich podíl nicméně meziročně mírně poklesl. Naopak diskontní prodejny zaznamenaly v meziročním srovnání výrazný nárůst, jako své hlavní nákupní místo je uvádí čtvrtina domácností.
Studie konstatuje, že obliba supermarketů zůstává stabilní a preferuje je 17 procent respondentů. Naopak menší tradiční prodejny uvádí jako své hlavní nákupní místo potravin nejméně domácností, pouze jen 12 procent. Tento jev je monitorován za celé sledované období, tedy od roku 1997.
Na vypjatém konkurenčním trhu jsou podle studie stále hlavním nástrojem pro přilákání zákazníků propagační materiály, zejména letáky. Úroveň distribuce letáků maloobchodních řetězců v České republice je vysoká – celkem 84 procent oslovených domácností dostává letáky do svých poštovních schránek. Nejčastěji si respondenti vybavují letáky společností Kaufland, Lidl, Penny Market a Tesco.
Čtvrtý rok za sebou se ve výzkumu Shopping monitor zvýšil podíl domácností, které podle letáků nakupují. V posledních šesti měsících podle nich nakupovalo 40 procent českých domácností a to je zatím největší podíl respondentů za celé sledované období od roku 1997. Zároveň se ale v posledních letech také postupně zvyšuje podíl domácností, které mají na schránce žádost o nevhazování letáků. V současné době je to podle průzkumu již 12 procent domácností.
Internet informuje
Kromě tradičních tištěných letáků upozorňují řetězce na slevy stále častěji také prostřednictvím tzv. nových médií. Elektronické letáky řetězců si na internetu prohlíží již 12 procent domácností a sedm procent domácností podle nich také nakupuje. Nejčastěji si lidé na internetu prohlíží elektronické letáky řetězců Albert, Kaufland, Lidl a Tesco.
O tom, že někteří obchodníci informují o své nabídce prostřednictvím e-mailových zpráv, ví více než 40 procent českých domácností, 11 procent z nich dostává nabídky řetězců do svých e-mailových schránek a čtyři procenta domácností podle nich také nakupují.
Studie konstatuje, že úroveň využití internetu mezi tzv. hospodyněmi, tedy těmi osobami, které jsou v domácnosti odpovědné za většinu nákupů potravin a drogerie, je u nás relativně vysoká. Denně internet navštěvuje polovina hospodyň a zhruba 30 procent z nich se na internet připojí alespoň jedenkrát za týden. Nejčastěji využívají internet kmenoví zákazníci hypermarketů a supermarketů, celkově vedou řetězce Billa, Interspar a Tesco. Naopak nejméně využívají internet zákazníci řetězců COOP a Penny Market.*